RAPORT Z ANALIZY DOSTOSOWANIA SZKOŁY DO OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Analiza dostosowania Szkoły Podstawowej Nr 5 im Jana III Sobieskiego w Szczecinku do osób ze szczególnymi potrzebami powstała na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U z 2019 r. poz. 1696, z późn. zm.; dalej: ustawa).
Analiza została wykonana we własnym zakresie Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Jana III Sobieskiego w Szczecinku.
Analiza obejmuje zagadnienia określone w art. 6 ustawy1, oraz inne, uznane za istotne dla zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
1. Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami wejścia, korytarzy, schodów i kondygnacji w budynku szkoły:
2. Dostępność i sposób korzystania ze strony internetowej.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Większość treści znajdujących się na stronie internetowej szkoły może być odczytana programem dla osób słabo widzących np. NVDA. Strona internetowa zawiera informacje dotyczącymi aktualności z życia szkoły, organizacji szkoły, podstawowych dokumentów, programów szkolnych, planu lekcji, kontaktu, itp.
Niezgodności związane są z tym, że nie ma na stronie umieszczonego linku do tłumaczenia treści na język migowy, część zdigitalizowanych dokumentów znajdujących się na stronie internetowej może nie być poprawnie odczytywana przez czytniki ekranu dedykowane dla osób niewidzących. Treść zawarta w tych dokumentach będzie sukcesywnie udostępniana cyfrowo.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
3. Opis innych dostosowań dla osób ze szczególnymi potrzebami (na przykład informacji głosowych, pętlach indukcyjnych) w budynku:
4. Opis możliwości ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami:
Zapewnienie dostępności alternatywnej w (nazwa szkoły) polega na:
Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Szkoła zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, szkoła niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, szkoła może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1234) Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Jana III Sobieskiego informuje o udostępnieniu usługi dla osób niedosłyszących oraz głuchoniemych za pomocą następujących środków wspierających komunikowanie, tj.:
1. Korzystanie z poczty elektronicznej: sp5szczecinek@interia.eu – na ten adres można przesyłać zapytania, prośby o umówienie spotkania, itp.
2. Przesłanie faksu na numer telefonu: (094) 374 83 58
3. Zgodnie z art. 12 cytowanej na wstępie ustawy osoba głuchoniema lub słabo słysząca, która zamierza załatwić sprawę (nazwa szkoły), jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania z usługi co najmniej na 3 dni robocze przed przybyciem do szkoły (z wyłączeniem sytuacji nagłych). Zgłoszenie należy przesłać na adres email podany w pkt 1, faksem na nr wskazany w pkt 2 lub tradycyjną drogą pocztową.