Raport z analizy dostosowania szkoły

RAPORT Z ANALIZY DOSTOSOWANIA SZKOŁY DO OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI

Analiza dostosowania Szkoły Podstawowej Nr 5 im Jana III Sobieskiego w Szczecinku do osób ze szczególnymi potrzebami powstała na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U z 2019 r. poz. 1696, z późn. zm.; dalej: ustawa).

Analiza została wykonana we własnym zakresie Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Jana III Sobieskiego w Szczecinku.

Analiza obejmuje zagadnienia określone w art. 6 ustawy1, oraz inne, uznane za istotne dla zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

 

1. Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami wejścia, korytarzy, schodów i kondygnacji  w budynku szkoły:

  • przed głównym wejściem do budynku znajduje się podjazd dla osób niepełnosprawnych, przy budynku szkoły oraz na parkingu szkolnym wyznaczono miejsce parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością, droga z miejsc parkingowych do wejścia głównego do szkoły nie posiada barier architektonicznych,
  • wejście do budynku szkoły prowadzi przez drzwi dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • korytarze są przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne ruchowo,
  • możliwy jest dostęp i wstęp do pomieszczeń przy wykorzystaniu korytarzy, holu szkolnego, oraz dźwigu osobowego obsługiwanego przez przeszkolony personel-nauczycieli,
  • schody w budynku posiadają zamontowane poręcze po obydwu stronach,
  • w oknach na klatkach schodowych zamontowano rolety ograniczające olśnienie osobom słabo widzącym,
  • w budynku znajdują się toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych,
  • szerokość drzwi do pomieszczeń pozwala na korzystanie z pomieszczeń przez osoby niepełnosprawne,
  • Osobom ze specjalnymi potrzebami służą pomocą wszyscy pracownicy.

2. Dostępność i sposób korzystania ze strony internetowej.

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Większość treści znajdujących się na stronie internetowej szkoły może być odczytana programem dla osób słabo widzących np. NVDA. Strona internetowa zawiera informacje dotyczącymi aktualności z życia szkoły, organizacji szkoły, podstawowych dokumentów, programów szkolnych, planu lekcji, kontaktu, itp.

Niezgodności związane są z tym, że nie ma na stronie umieszczonego linku do tłumaczenia treści na język migowy, część zdigitalizowanych dokumentów znajdujących się na stronie internetowej może nie być poprawnie odczytywana przez czytniki ekranu dedykowane dla osób niewidzących. Treść zawarta w tych dokumentach będzie sukcesywnie udostępniana cyfrowo.

Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.

3. Opis innych dostosowań dla osób ze szczególnymi potrzebami (na przykład informacji głosowych, pętlach indukcyjnych) w budynku:

  • w budynku szkoły nie ma systemu informacji głosowej,
  • w budynku szkoły nie ma pętli indukcyjnych,
  • w budynku szkoły nie ma oznaczeń w alfabecie braille'a,
  • w budynku szkoły nie ma druku (napisów i piktogramów) powiększonego dla osób niewidomych i słabo widzących, istniejące piktogramy dotyczą oznaczenia dróg ewakuacyjnych,
  • wewnątrz budynku szkoły brak jest oznaczenia kontrastowego, z wyjątkiem oznaczenia dróg ewakuacyjnych,
  • w budynku szkoły prowadzony jest stały dyżur przez pracowników sekretariatu oraz nauczycieli kierujących petentów  w odpowiednie miejsca,
  • szkoła udostępnia możliwość kontaktu drogą mailową, audio wizualną, telefoniczną oraz faxem,
  • szkoła umożliwia dostęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego i psa przewodnika,

4. Opis możliwości ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami:

  • osoby mogące poruszać się samodzielnie i bez zaburzonej orientacji korzystają z wyznaczonych i oznaczonych dróg ewakuacyjnych,
  • korzystanie z dźwigu osobowego podczas ewakuacji jest zabronione, ewakuację osób niepełnosprawnych prowadzą nauczyciele wspomagający,
  • osoby mogące poruszać się samodzielnie, ale z zaburzoną orientacją korzystają z wyznaczonych i oznaczonych dróg ewakuacyjnych wskazanych przez pracowników szkoły (nauczycieli).

Zapewnienie dostępności alternatywnej w (nazwa szkoły) polega na:

  • Zapewnieniu asysty pracownika szkoły podczas załatwiania spraw przez osobę ze szczególnymi potrzebami, w tym udzielanie informacji o rozkładzie pomieszczeń i rodzajach załatwianych spraw oraz pomoc przy przemieszczaniu się,
  • Umożliwieniu asysty osobie ze szczególnymi potrzebami osoby przybranej (pełnomocnika, opiekuna, członka rodziny lub innej osoby trzeciej wskazanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami),
  • Szkoła zapewnia w szczególności w okresie pandemii korona wirusa COVID 19 tablety umożliwiające kontakt nauczyciela z uczniem,
  • Szkoła prowadzi dziennik elektroniczny LIBRUS Synergia dzięki któremu poprawiono znacznie komunikację pomiędzy rodzicem / opiekunem prawnym,  a pracownikami szkoły,
  • Szkoła w miarę możliwości zapewni, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku lub zamienne rozwiązania,
  • Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jakiegoś jej elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu.

Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.

Szkoła zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, szkoła niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, szkoła może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

Na podstawie ustawy  z dnia  19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1234) Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Jana III Sobieskiego informuje o udostępnieniu usługi dla osób niedosłyszących oraz głuchoniemych za pomocą następujących środków wspierających komunikowanie, tj.:

1. Korzystanie z poczty elektronicznej: sp5szczecinek@interia.eu – na ten adres można przesyłać zapytania, prośby o umówienie spotkania, itp.

2. Przesłanie faksu na numer telefonu: (094) 374 83 58

3. Zgodnie z art. 12 cytowanej na wstępie ustawy osoba głuchoniema lub słabo słysząca, która zamierza załatwić sprawę (nazwa szkoły), jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania z usługi co najmniej na 3 dni  robocze przed przybyciem do szkoły (z wyłączeniem sytuacji nagłych). Zgłoszenie należy przesłać na adres email podany w pkt 1, faksem na nr wskazany w pkt 2 lub tradycyjną drogą pocztową.