Korekcja wad postawy

Korekcja wad postawy w SP 5 !!!

 

Jednym z warunków normalnego rozwoju i zdrowia człowieka jest sprawa jego prawidłowej postawy ciała. Ważnym zadaniem szkoły jest więc dbałość o poprawną sylwetkę dziecka. Wszelkie oddziaływania zapobiegawcze, wyrównujące i kompensujące są integralną częścią programów szkolnych i pozaszkolnych. Do działań w tym zakresie należy między innymi gimnastyka korekcyjna, której głównym celem jest przeciwdziałanie stwierdzonym wadom postawy i wyrównywanie odchyleń fizjologicznych .

 

Cele gimnastyki korekcyjnej:

- pomoc w kształtowaniu nawyku prawidłowej postawy,
- korygowanie zaburzeń statyki ciała,
- wzmacnianie partii mięśni osłabionych, poprzez ćwiczenia mięśni, grup mięśniowych oraz ćwiczeń oddechowych,
- rozciąganie partii mięśni przykurczonych,
- wyrównywanie odchyleń postawy,
- wyrabianie prawidłowego wysklepienia stopy,
- przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu wady,
- zapewnienie dzieciom z wadami postawy ruchu w odpowiednich dla nich dawkach,
- stosowanie ćwiczeń zwiększających zakres ruchu wszystkich stawów, zwiększenie wydolności układu oddechowego i krążenia,
- poprawienie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.

Zadania dydaktyczne:

- pobudzenie do działania układów ruchu, krążenia i oddechowego,
- osiągnięcie pełnego zakresu ruchu w stawach i w poszczególnych grupach mięśniowych,
- wyrabianie nawyku prawidłowej postawy,
- poznawanie gier i zabaw stosowanych w ćwiczeniach korekcyjnych,
- zaznajomienie rodziców z przyczynami i skutkami występowania wad postawy,

 

Zadania wychowawcze:

- kształtowanie potrzeby samokontroli,
- świadome uczestnictwo w zajęciach,
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych,
- samokontrola,
- czynny wypoczynek na świeżym powietrzu,
- aktywne spędzanie czasu wolnego,
- higiena osobista,
- współpraca w grupach i ze współćwiczącym,
- higieniczny tryb życia,
- samoocena własnej postawy ciała.

 

Ogólne założenia gimnastyki korekcyjnej


1. Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała.   

a) dokładne poznanie dziecka

- stan zdrowia, konsultacje z pielęgniarką,
- odchylenia w postawie,
- próby sprawności.

b) nauka korygowania błędów postawy z uwzględnieniem indywidualizacji

- nauka przyjmowania pozycji wyjściowych, kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w miejscu i ruchu,
-rozluźnianie i zwiększanie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmacnianiem odcinkowym,
-stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń,
-nauka prawidłowego pogłębionego oddechu,

   c) kontrola umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy oraz stopniowe opanowanie poznawanych ćwiczeń.


2. Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy.

a) zwiększanie intensywności ćwiczeń (obciążanie, oporowanie, przyspieszanie tempa) przy bezwzględnym egzekwowaniu prawidłowej postawy
b) wyrabianie wytrzymałości siłowej mięśni posturalnych przez zwiększanie liczby powtórzeń i skracanie przerw między ćwiczeniami
c) stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich pozycjach w czasie ćwiczeń oraz w różnych sytuacjach, w jakich się dziecko znalazło
d) stosowanie w szerszym zakresie indywidualizacji
e) wskazania do wykonywania ćwiczeń korekcyjnych na okres wakacji i ferii.

 

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW W ZAKRESIE POSTAW, ZACHOWAŃ ORAZ

WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

- Zna sens, cel i zasady stosowane podczas ćwiczeń i zabaw korekcyjnych,

- Potrafi określić jak wygląda prawidłowa i nieprawidłowa postawa ciała.

- Ma świadomość potrzeby i sensu swoich działań na rzecz poprawy swojej wady postawy,

- Umie kontrolować swoją postawę w ciągu całego dnia i w różnych sytuacjach, respektując zalecenia lekarza i nauczyciela,

- Stosuje podstawowe zasady higieny,

- Potrafi stosować ćwiczenia oddechowe i zna ich cel,

- Wyraża gotowość przeciwdziałania złym nawykom ruchowym (sposób siedzenia, odrabiania lekcji, oglądania TV itp.),

- Uczestniczy w różnego rodzaju formach aktywności ruchowej, pamiętając i kontrolując swoją postawę,

- Wyraża gotowość do pokonania własnych słabości i zmęczenia przez systematyczne uczestnictwo w zajęciach,

- Potrafi respektować i dostosować się do zasad i ustaleń obowiązujących w zabawach i grach

Zajęcia w naszej szkole prowadzi nauczyciel wychowania fizycznego

mgr Radosław Szczuko

 

ZAPRASZAMY !!!