DORADCA ZAWODOWY:
mgr ElŻBIETA SOBOLEWSKA
Program Wewnątrzszkolnego Doradztwa Zawodowego
GODZINY PRACY DORADCY ZAWODOWEGO
W ROKU 2021/2022:
Każdy I tydzień miesiąca klasa VIII A 14:35- 15:20
Każdy II Tydzień miesiąca kl VIII B 14:35 -15:20
Każdy III Tydzień miesiąca Kl VII A 14:35 - 15:20
Każdy IV Tydzień miesiąca Kl VII B 14:35 - 15:20
PLAN PRACY DORADCY ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 5 im. Jana III Sobieskiego
WSTĘP
Do funkcji doradztwa zawodowego zalicza się: kierowanie, doradzanie, sugerowanie, pomaganie wwyborze takiej ścieżki edukacyjno -zawodowej, która zagwarantuje pełny rozwój osobowy, czyli samorealizację. Dlatego też zadaniem doradcy zawodowego w gimnazjum jest pomóc uczniom wprzygotowywaniu się do trafnego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i odpowiedniego profilu klasy. Charakter doradztwa zawodowego sprowadza się do tego, że w pełni jest respektowana idoceniana autonomia i indywidualność jednostki. W oparciu o uzyskaną wiedzę na temat posiadanych cech charakteru, zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia przedstawia się uczniowi informacje o możliwościach dalszego kształcenia.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program został opracowany przez doradcę zawodowego irealizowany jest wśród uczniów klas 3 gimnazjum. Działania prowadzone w ramach orientacji zawodowej zaplanowane są na cały rok szkolny. Zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu prowadzone będą warsztaty zawodoznawcze na których uczniowie poznają:
siebie, swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, czynniki,jakie należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego zawodu i szkoły
•młodzież zapozna się z zawodami istniejącymi na rynku pracy –uczniowie poznają jakie czynności wykonuje osoba reprezentująca dany zawód, jakie są wymagania
•omawiane będą przeciwwskazania zdrowotne przy wyborze zawodu
•organizowane będą wyjścia na dni otwarte do szkół ponadgimnazjalnych
•nauczyciele szkół średnich zapraszani będą na spotkania z młodzieżą (przedstawią
•oferty szkół, kierunki kształcenia, zasady naboru, zaprezentują foldery, ulotki,broszury,przedstawią pokazy multimedialne)
•współpraca z poradnią psychologiczno –pedagogiczną w organizowaniu działań
•zawodoznawczych (warsztaty prowadzone przez pracowników poradni)
•ankiety – test skłonności zawodowych, test zainteresowań
•warsztaty z młodzieżą prowadzone przez doradcę (zapoznanie z zasadami rekrutacji do szkół, kierunkami, terminem składania kwestionariuszy, rozdanie kart z terminami,omówienie punktacji za poszczególne przedmioty, poinformowanie o dokumentach, jakie są potrzebne do przyjęcia do szkoły)
•zapoznanie uczniów z elektronicznym naborem, podanie uczniom stron internetowych zinformacjami o szkołach i zasadach rekrutacji
CELE SZKOLNEGO DORADRADCY ZAWODOWEGO
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.
ZADANIA SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO
FORMY REALIZACJI
Moduł I
Poznawanie słabych i mocnych stron
•ankiety i testy (uzdolnienia, temperament, cechy osobowości, zdolności)
•Jaki ja naprawdę jestem? Poznaj samego siebie –warsztaty.
•Moja przyszłość –kim chcę być? Preferencje zawodowe.
Moduł II
Poznawanie zawodów
•kwalifikacja zawodów
•czas i miejsce pracy
•źródła informacji o zawodach.
Moduł III
Planowanie kariery zawodowej uwzględniającej :
•zdolności i umiejętności,
•zainteresowania
•osiągnięcia szkolne
•stan zdrowia.
Lokalny rynek pracy –spotkania z doradcami zawodowymi PUP.
Możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego (dzień otwarty w szkole)
PORADNICTWO INDYWIDUALNE
•Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom;
•Kierowanie uczniów w szczególnych przypadkach do specjalistów.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
•Prezentacja założeń pracy informacyjno –doradczej szkoły na rzecz uczniów;
•Włączenie rodziców jako przedstawicieli różnych zawodów do działań z zakresu poradnictwa zawodowego;
•Uzawodowe ich dzieci -rodzic jako pierwszy doradca zawodowy swego dziecka;
•Przedstawienie aktualnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego;
•Konsultacje z rodzicami uczniów którzy mają różnorodne problemy.
Materiały udostępnione przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowei i Ustawicznej
1. Zainteresowania
2. Mocne Strony
3. Nauka
4. Pierwsze Doświadczenia
5. Doskonalenie
6. Wybory
7. Decyzje
8. Zdarzenia
9. Miejsca
10. Satysfakcja