Biologia-Ekologia i profilaktyka zdrowotna

DZIAŁALNOŚĆ EKOLOGICZNA


Koło ekologiczne prowadzi mgr M. Szczerbińska

 

Rok szkolny 2024/2025

Uczniowie klas IVa oraz IVb podczas lekcji przyrody wykonali makiety lasu. Do zrobienia ciekawych prac wykorzystali zdobytą podczas wcześniejszych zajęć wiedzę teoretyczną o budowie  lasu i jego mieszkańcach.

 


Rok szkolny 2023/2024

 

Konkurs „Zadymiony – mówimy NIE biernemu paleniu”

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny  w Szczecinku informuje, iż w dniu 14.12.2023r.  rozstrzygnięto powiatowy etap konkursu  „Zadymiony – mówimy NIE biernemu paleniu” .

Konkurs zorganizowany był w ramach Światowego Dnia Rzucania Palenia, skierowany do uczniów szkół podstawowych klas 4-6 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Celem głównym konkursu było wzmocnienie świadomości uczestników konkursu w zakresie problematyki uzależnienia od tytoniu oraz szkodliwości biernego palenia. Zadanie konkursowe polegało  na wykonaniu pracy plastycznej techniką collage.
Do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinku wpłynęło 28 prac od uczniów klas 4-6  szkół podstawowych  naszego powiatu.

Komisja Konkursowa w składzie : Izabela Jadwiżyc, Joanna Filipowicz , Anna Bąk, Anna Bieniek i Magdalena Kęsiska - pracownicy PSSE w Szczecinku,  po wnikliwej analizie prac pod względem poprawności  merytorycznej, zgodność z regulaminem, tematyką konkursu i pomysłowością młodych autorów, wyłoniła 3 laureatów konkursu i przyznała 3 wyróżnienia za stworzenie tak wspaniałych dzieł plastycznych. 

I miejsce : STANISŁAW NIEBÓJ SP nr 5 Szczecinek

II miejsce : HANNA SIERECHAN SP nr 6 Szczecinek

III miejsce: MAJA TKACZUK SP nr 5 Szczecinek

Wyróżnienie: SAMUEL CHORĄŻAK SP Juchowo, ADRIAN WIĄCEK SP nr 5 Szczecinek, BARTEK PIĄTKOWSKI SP nr 5 Szczecinek

Zgodnie z regulaminem konkursu, praca laureata  została przekazana do WSSE w Szczecinie do wojewódzkiego etapu konkursu.

Wszystkim laureatom, wyróżnionym jak także uczestnikom serdecznie dziękujemy i gratulujemy.


11 grudnia klasa IVd uczestniczyła w warsztatach przyrodniczych „Bioróżnorodność”. Uczniowie poznali znaczenie bioróżnorodności w przyrodzie oraz wpływ na nią działalności człowieka. Przekonali się, że ludzie są integralną częścią przyrody i bardzo od niej zależą. Zagadnienia te łatwiej było dzieciom zrozumieć dzięki ciekawej formie zajęć- warsztatom z wykorzystaniem gier edukacyjnych. Na zakończenie uczniowie wykonali prace plastyczne ukazujące gatunki zwierząt chronionych w Polsce.

 

 


Rok szkolny 2020/2021

 

 

Uczniowie klasy 5a, 5b i 5 OMS w dniach 21-22 września uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych w Lipiu w ramach projektu: Budowa Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie Związku Miast i Gmin Dorzeczy Parsęty. Zajęcia odbywały się w osobliwej i niecodziennej scenerii. Uczniowie poznali ciekawe formy geomorfologiczne, charakterystyczne dla krajobrazu polodowcowego, poznali bogactwa form przyrody ożywionej i nieożywionej.


Rok szkolny 2020/2021

 

Wpływ pandemii na stan środowiska

Epidemia Koronawirusa ma zauważalny wpływ na stan środowiska przyrodniczego, wodę i energię. W większości dziedzin ochrony środowiska zaobserwowano znaczące poprawy wskaźników. Niestety wielu ekspertów ma spore wątpliwości, czy ta zmiana będzie długotrwała. Wszystko w dużym stopniu zależy od zmiany świadomości społeczeństwa.

Zanieczyszczenie powietrza - czyste niebo.

Wiosenny lockdown związany z pandemią Koronawirusa spowodował spadek zanieczyszczeń powietrza na całym globie. Szczególnie widoczne było to na początku pandemii, kiedy w wielu krajach zdecydowanie ograniczono możliwość przemieszczania się. W wyniku nałożonych restrykcji zatrzymany został transport samochodowy oraz lotniczy, jedno z głównych źródeł zanieczyszczeń atmosferycznych. Dodatkowo zamknięto wiele zakładów produkcyjnych, które również przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza, którym oddychamy.

Zużycie energii, a zamkniecie miejsc pracy.

Sporo miejsc pracy zostało czasowo zamkniętych, a osoby które pracowały zdalnie generowały zdecydowanie nisze zużycie choćby ze względu na fakt, iż w gospodarstwach domowych urządzenia są często energooszczędne. W pierwszych miesiącach pandemii zamknięto również szkoły, przedszkola, centra handlowe oraz inne instytucje. Z danych polskich sieci energetycznych spadek zużycia prądu w naszym kraju w okresie zamknięcia wielu placówek spadł o około 12%.

Zasoby wodne, a wzmożona higiena.

Pomimo wymogu zwiększonej higieny przed zakażeniem Koronawirusem zużycie wody w okresie pandemii i restrykcyjnych ograniczeń wcale nie wrosło. Przedsiębiorstwa wodociągowe obserwują w ostatnich miesiącach zmniejszone zapotrzebowanie na wodę. Może to mieć związek między innymi z faktem, iż wiele zakładów produkcyjnych które pobierały znaczne ilości tego cennego płynu było czasowo zamknięte. Dodatkowo lockdown przyczynił się również w wielu miejscach na świecie do poprawy jakości wody. Jest to pośrednio związane z ograniczeniem przemieszczania się i zamkniętym transportem – również wodnym

Odpady – maseczki na ulicach i wyrzucanie żywności.

W tym kontekście pandemia niestety zdecydowanie pogorszyła stan, który już wcześniej wcale nie był zadawalający. Obecnie jest mnóstwo odpadów, których wcześniej nie było – jednorazowe maseczki i rękawiczki, plastikowe opakowania po żelach dezynfekcyjnych – to chyba najgorsze z możliwych rodzajów odpadów. W większości w ogóle nie nadają się do recyklingu, a w naturze mogą się rozkładać nawet przez 500 lat. Dodatkowo szpitale produkują zdecydowanie większe ilości odpadów medycznych związanych z zabezpieczeniem personelu, ale również leczeniem chorych. Zdecydowanie częściej kupujemy również żywność pakowaną w jednorazowe opakowania, ze względu na strach przed wirusem. Zwiększył się również problem marnowania żywności. Może to być na pewno związane z faktem, iż na początku pandemii wiele osób robiło zapasy żywnościowe, które ostatecznie okazały się zupełnie nie potrzebne.

Zmiany długofalowe – nadrobienie strat produkcyjnych.

Pomimo, że krótkoterminowo wydaje się, że Koronawirus miał pozytywny wpływ na środowisko to wszystko zależy od tego co będzie się działo w najbliższych miesiącach i latach a tutaj przewidywania nie są zbyt optymistyczne. Zapaść finansowa zmusi gospodarki do nadrobienia strat. Dodatkowo rządy będą musiały zmienić priorytety działań i niestety inwestycje w energię odnawialną, wydatki na ochronę przyrody itp. Zejdą na dalszy plan. Ze względu na walkę z pandemią państwa przekładają zaplanowane wcześniej działania na rzecz klimatu.

Nasza świadomość, a przyszłość Ziemi.

W długofalowych zmianach wpływających na poprawę jakości środowiska bardzo duże znaczenie ma również świadomość i zachowanie konsumentów – czyli nas. Obserwacje socjologów wydają się bardziej optymistyczne. Ponad połowa naszych rodaków uważa, że po pandemii świat powinien być bardziej zrównoważony, wielu z nich podczas lockdownu zaczęła doceniać małe rzeczy, kontakt z naturą, miała czas na przemyślenie wielu spraw. Uważa się, że społeczeństwo zmieni swój model życia na bardziej zrównoważony. Mówi się nawet o tak zwanej „kwarantannie konsumpcji”, która pokazała ludziom, że nasza ziemia ma skończone zasoby. Możliwe, że część społeczeństwa zreflektuje się i zastanowi. Tak naprawdę wszystko pozostaje w naszych rękach, bo zmiany konsumentów mogą pociągnąć za sobą zmiany największych firm, które są odpowiedzialne za przyszłość naszej planety.

 

Patryk Karawajski VII b

 

 

 


Przyroda w czasach pandemii.

Wszystkich zaskoczyły ostatniego czasu informację o wirusie pod nazwą Covid-19. Wielu ludzi musiało zmienić swój dotychczasowy tryb życia. Siedząc w domu, ludzie zaczęli coraz więcej myśleć o wyjeździe do lasu, czy na łono natury.

 Dla ludzi wyjazd do lasu stał się oderwaniem od rzeczywistości. Spacer między drzewami był czymś cudownym. Człowiek na nowo poznawał las, i jego mieszkańców. W czasie pandemii gdy ludzie siedzieli w domach i nie przemieszczali się samochodami, gdzie duże fabryki były zamykane, powietrze było czystsze. Nie było smogu od spalin. Ciekawym zjawiskiem były także zwierzęta,  które wychodziły na ulice miast.

Ludzie dopiero w czasie zagrożenia zaczynają doceniać jak ważna jest dla nich przyroda.

Autor: Bartosz Makaryk


 

Rok szkolny 2019/2020

 

 

 

W poznawaniu świata pomagają nam narządy zmysłów. Uczniowie klasy IVa,  omawiając na lekcji przyrody zmysły badali doświadczalnie zjawisko współpracy smaku, węchu i wzroku.

Było wesoło, ale co najważniejsze dzięki doświadczeniu uczniowie praktycznie poznali jedną z tajemnic naszego organizmu.


W ubiegłym tygodniu w ramach projektu:"W zgodzie z naturą - Juchowo Farm miejscem edukacji dzieci i młodzieży w trosce o zdrowy styl życia i zrównoważony rozwój" uczniowie klas IV-VII uczestniczyli w warsztatach ekologicznych "Od ziarna do chleba". Podczas wycieczek poznali proces produkcyjny pieczywa – od  ziarna, które jest wysiewane przez rolnika, do wypieku bochenka lub bułki przez piekarza. Rozróźniali różne gatunki zbóż, a nawet własnoręcznie przygotowali chałki. Mieli także szansę dokarmiać zwierzęta hodowlane. Wspólnie zjedzono pyszne śniadanie z produktów ekologicznych, a w drogę powrotną każdy zabrał swój wypiek.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w galerii


10 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Jeża. Ten budzący sympatię mały ssak, w miesiącu październiku stał się obiektem szczególnego zainteresowania uczniów naszej szkoły.

Uczniowie klas IV-VIII poszerzali wiedzę na temat budowy, środowiska życia, potrzeb, zwyczajów i zagrożeń jeży na lekcjach przyrody i biologii. Wykonywali plakaty, prezentacje multimedialne i brali udział w Jeżowym quizie. Najszerszą wiedzą wykazał się duet z klasy IVa: Anastazja Beśka i Julia Chodkiewicz.

Młodsi uczniowie brali udział w konkursie plastycznym na przestrzenną figurkę jeża. Zaangażowanie uczniów, ich kreatywność, różnorodność wykorzystanych materiałów budziły zachwyt oglądających wystawę prac. Komisja konkursowa szczególnie doceniła jeże autorstwa następujących uczniów:

    I MIEJSCE   Filip Pietrzak, klasa IVa

   II MIEJSCE   Borys Tkaczuk, klasa IIa

   III MIEJSCE EX AEQUO    Kacper Dąbrowski, oddział przedszkolny

                                                 Wiktoria Leśniewska,  klasa IVa

                                                  Mikołaj Karczewski,  klasa IIb

                                                  Nikola Kraemer,  klasa IIb

                                                  Wiktoria Kwiatkowska,  klasa Ib

 

Wszystkim uczestnikom jeżowej zabawy dziękujemy,

 a zwycięzcom serdecznie  GRATULUJEMY!

Zapraszamy do galerii

                                                                       Marzena Szczerbińska i Joanna Szczęśniak


„W zdrowym ciele, zdrowy duch”. To prawda stara jak świat. Ciągle słyszymy, że musimy się ruszać, że nie wolno nam unikać lekcji wychowania fizycznego, że warto uprawiać sport. Ale czy rzeczywiście tak jest? Jakie korzyści dla naszego zdrowia, samopoczucia i urody  wynikają z aktywności fizycznej?

Przekonajcie się oglądając prezentacje przygotowane przez Waszych kolegów i … RUSZAJMY SIĘ!

 


Rok szkolny 2019/2020


Wyniki szkolnego konkursu na rzeźbę ,,Zwierzęta pustyń lodowych"
 
1 miejsce  Soińska Jagoda  VIII A     Mista Krystian   VIII A
                                
1 miejsce  Żemło Wanesa  VII B      Bobrowska Klaudia VII B                              
 
2 miejsce  Kuczko Kacper  VIII A      Miksza Adam    VIII A                                    
                       
2 miejsce  Prącik Maciej    IV A        Pik Julia        IV A
 
2 miejsce  Stasiewicz Aleksandra  IIIE
 
3 miejsce  Zielińska Dominika    VIII A    Stańczyk Nikodem      VIII A
 
3 miejsce  Kowalewski Kacper     VII B     Niebój Małgorzata     VII B
 
3 miejsce  Silistrowska Iza      Va     Szerol Kinga         Va

 

 

 

 

 


 

Co wiosną w trawie piszczy?
  W czerwcu nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Co wiosną w trawie piszczy?”  zorganizowanego przez Szkołę Podstawową nr 7  im. Noblistów Polskich oraz LOP .  
  Jury doceniło zdjęcia 5 uczniów naszej szkoły.
Gratulujemy wyróżnionym umiejętności dostrzegania piękna otaczającej nas przyrody i uchwycenia tego obrazu w obiektywie.


      

Rok szkolny 2017/2018

 

Ocena czystości wód Jeziora Trzesiecko - zajęcia terenowe.
    W ramach zajęć rozwijających zainteresowania  z geografii i biologii odbyły się warsztaty terenowe.  Ich celem było:
- poznanie budowy geologicznej terenu na którym leży jezioro,
- poznanie makrofauny dennej jeziora,
- zrozumienie związku między ilością i różnorodnością organizmów              
  a  stopniem czystości wody,
- umiejętność pracy w grupie,
- korzystanie z różnych źródeł informacji.
  W trakcie zajęć uczniowie poszerzyli swoje wiadomości z zakresu ekologii  i ochrony ekosystemów wodnych.
Zaangażowanie uczniów   potwierdziło, że zajęcia były bardzo interesujące.

 


  Dzień Ziemi   
     Światowy  Dzień Ziemi obchodzony jest na świecie od 1970r a w Polsce od roku 1990. Dzień ten ma skłaniać do refleksji nad tym, jak dbać o naszą planetę, nie tylko od święta. Obecnie jest on organizowany w 192 krajach. Z tej okazji postanowiłyśmy wykonać gazetkę aby pokazać uczniom naszej szkoły , jak ważne i piękne jest środowisko naturalne. Jest to miejsce naszego życia i właśnie dlatego jesteśmy zobowiązani je chronić. Jeżeli nie zadbamy o jego czystość skazani będziemy na życie wśród odpadów.
                                                                        Uczennice klasy II C

 

 

 


Warsztaty kulinarne
 
 W czwartek 22.03.2018 w ramach realizacji projektu edukacyjnego wybraliśmy się na warsztaty kulinarne do Zespołu Szkół Nr 2  im. Ks. Warcisława IV w trakcie których, poszerzyliśmy swoją wiedzę o zaletach warzyw, owoców i różnych produktów spożywczych oraz  korzyściach płynących ze zdrowego  odżywiania.
Na miejscu zostaliśmy podzieleni na 4 grupy. Każdy zespół miał    przygotować jedną potrawę:  tortillę,  pizzę z gruszką, wędzonym twarogiem oraz rukolą,  babeczki  i  sok  à la  Kubuś .
Pomagali nam uczniowie ze szkoły w której odbywały się warsztaty. Gdy wszystkie potrawy  były  gotowe zabraliśmy się do jedzenia.
Warsztaty te  zmieniły nasz  tok myślenia na temat diety i dbania o samego siebie.
                                                                                                 Uczniowie klas trzecich

 

 

 


 Światowy Dzień Mokradeł.

Mokradła i bagna to obszary łączące cechy siedliska lądowego i wodnego. Charakteryzują się one :

 

 

  • długotrwałą obecnością wody na powierzchni gruntu,
  • odrębnością gleb, których cechy fizyko – chemiczne odzwierciedlają specyficzne warunki wodne,
  • występowaniem specyficznej roślinności zaadoptowanej do szczególnych warunków   glebowo – wodnych  i  brakiem roślin nietolerujących podtopienia.

Za największe  tereny bagienne w Polsce uznawane są obszary  otaczające jeziora Łebsko i Jamno  oraz występujące w dolinach rzek Biebrzy ( Biebrzański Park Narodowy)  i Odry. Wielkie znaczenie mają również bagna i rozlewiska Puszczy Białowieskiej.
Na świecie największe mokradła to Pantanal  w Ameryce Południowej i  bagna znajdujące się  na obszarach z tzw. wieczną zmarzliną.
Mokradła i bagna mają ogromne znaczenie:

 

 

  • w czasie  suszy  oddają wodę, dzięki temu zapobiegają pożarom,
  • wypełniają się wodą, zapobiegając powodziom,
  • są środowiskiem życia rzadkich gatunków roślin i zwierząt,
  • torfowiska bardzo dobrze wiążą dwutlenek węgla.

Sytuacja tych cennych obszarów mimo szerokiej ochrony ciągle ulega pogorszeniu. Niszczenie następuje głównie w wyniku :

 

 

  • zbyt radykalnych prac melioracyjnych ,
  •  osuszania gruntów,
  • intensyfikacji rolnictwa,
  • procesów urbanizacyjnych.

                                                           Zuzanna Linkiewicz
                                                           Jakub Liniewicz

 

 


 

Wolne dni w maju  są doskonałą  okazją   odkrywania i  poznawania   nieznanych obiektów i obszarów naszego kraju.
Wystawa, która powstała  z prac uczniów,  ma na celu pokazanie  pięknych  zabytków, ciekawych krajobrazów, szlaków turystycznych oraz  imprez kulturalnych,  a także zachęcić Polaków do aktywności  fizycznej.



 


Dnia 15.03.18r uczniowie klas III gimnazjum w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Współdziałanie układów warunkiem zdrowia człowieka” odwiedzili Oddział Laboratoryjny w Szczecinku Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Szczecinie.
Uczniowie  brali udział w  zajęciach edukacyjnych poszerzających ich wiedzę na temat czynników szkodzących zdrowiu człowieka, ich identyfikacji i profilaktyce. W laboratorium mikrobiologicznym  obserwowali szalki z pożywkami i namnożonymi hodowlami bakterii. Poznali miejsca poboru prób, sposoby ich identyfikacji. Wybrane szczepy bakterii obserwowali pod mikroskopem. Obserwacja hodowli bakterii pochodzących z ludzkich rąk uświadomiła uczniom konieczność dbania o codzienną higienę.
Pracownicy Sanepidu przekonali uczniów jak ważne jest również bezpieczeństwo i higiena pracy. Wskazali , jak wiele warunków musi być spełnionych, aby pracownikom nie groziło żadne niebezpieczeństwo. Zaprezentowali kilka urządzeń, np. miernik pomiaru poziomu oświetlenia czy hałasu, który sprawdza, czy natężenie dźwięku w zakładzie pracy nie uszkodzi pracownikom słuchu.
W jednej  z sal laboratorium uczniowie dowiedzieli się, jak  bada się  poziom zapylenia powietrza w okolicznych zakładach pracy.
Na specjalnych sączkach widzieli efekty pomiaru różnych poziomów tych zanieczyszczeń - najwyższy w hucie. Poznali skutki nadmiernego zapylenia - alergię, pylicę płuc i inne choroby. Aby im przeciwdziałać po przekroczeniu norm każdy pracownik musi być wyposażony w maskę ochronną. Ciekawostką było to, że laboratorium posiadało wagę tak dokładną, że można odczytać na niej masę włosa.
Podczas  zajęć w laboratorium chemii wody uczniowie utrwalili wiedzę na temat właściwości wody. Mieli okazję  sprawdzić jej  twardość i mętność. Mowa była tez o przewodnictwie prądu w roztworach wodnych i badane było przewodnictwo roztworu  wodnego soli kuchennej. Ciekawostką zajęć był „chemiczny kameleon”, czyli obserwacja związku manganu w różnych stopniach utleniania. W nagrodę za dobra odpowiedź na pytanie uczniowie dostawali cukierki, co dodatkowo ich motywowało! Czas na zajęciach upłynął nam w bardzo miłej atmosferze i niestety bardzo szybko.
Zapraszamy na fotorelację


Zima w obiektywie.

To tytuł konkursu fotograficznego zorganizowanego przez Szkołę Podstawową nr 7 im Noblistów Polskich w Szczecinku.
W konkursie  tym Patryk Karawajski uczeń klasy IV b zdobył III miejsce. Gratulujemy. Po prawej nagrodzona praca.


„Woda, powietrze, ziemia

Dnia 25.10.2017 r. w Zespole Szkół nr 2 im. księcia Warcisława IV w Szczecinku odbył się konkurs pt „Woda, powietrze, ziemia". Konkurs składał się z trzech etapów: pierwszy etap polegał na rozwiązaniu testu, drugą częścią był quiz geograficzny polegający na ułożeniu wyrazów bez patrzenia. Ostatnim etapem była część laboratoryjna,  w której uczniowie musieli stworzyć  własne doświadczenie.  Podczas konkursu, który nie należał do łatwych musieliśmy  zmierzyć się ze szkołami z całego Powiatu Szczecineckiego .
Nasz zespół w składzie Oliwia Szałkiewicz, Naria Tomkowicz, Jakub Liniewicz  zajął  II miejsce.

 

 

 


 

 

 

11 października klasy IIa i IIb gimnazjalne uczestniczyły w Centrum Edukacji Ekologicznej w Szczecinku w zajęciach prowadzonych przez naukowców Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Uczniowie podzieleni zostali na trzy grupy, które brały udział w różnych typach zajęć.
Pierwsze miały formę wykładu nt. eutrofizacji jezior. Pan Profesor omówił naturalny proces starzenia się jezior oraz przedstawił przyczyny jego przyspieszania działalnością człowieka.
Druga grupa poznawała różnorodność bezkręgowców wodnych strefy przydennej jeziora. Uczniowie zapoznali się z przygotowaną przez Pana Doktora prezentacją. W pobranej wcześniej z dna Jeziora Trzesiecko próbie wyszukali i oznaczyli niektóre gatunki bezkręgowców, następnie prowadzili ich obserwację mikroskopową. Trzecia grupa określiła właściwości fizyczne wody z naszego jeziora  i wykonała preparat mikroskopowy z wyłowionego okazu rozwielitki.
 
                                                                       Uczniowie klasy IIe

 


Warsztaty w Lipiu

 

 


Europejskie Dni Ptaków 2017
W tym roku symbolem Europejskich Dni Ptaków jest DROŹDZIK.
Jest to mały ptak drozdowaty  wielkości szpaka.
W naszym kraju jest bardzo rzadkim wędrownym gatunkiem. Ma  dosyć duża głowę,  ciemną tęczówkę oka  oraz grubą, białą wyraźną brew. Ciemny policzek, krótki dziób z ciemnym końcem oraz biały wąs.
Sylwetka  dosyć krępa. Wierzch brązowy, ciemno kreskowany. Boki   rdzawoczerwone, spód jasny. Ogon krótki, zakończony wcięciem.
Młode osobniki różnią się od dorosłych jasnymi plamkami na pokrywach skrzydeł.
Występuje na Islandii,  Półwyspie Skandynawskim. W Polsce na północnym-wschodzie. Zimuje na południu i zachodzie  Europy oraz w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Odżywia się dżdżownicami, ślimakami, owadami i innymi bezkręgowcami oraz owocami - głównie jagodami.
   
                                                                               Erika Olszewska III d
                                                                               Julia Dziedziejko III d
 
W ramach Europejskie Dni Ptaków z prac uczniów klas IV- VI Szkoły Podstawowej powstała wystawa  zaś  uczniowie kl  II B Gimnazjum wykonali gazetkę tematyczną o budowie i fizjologii droździka.
   
Zbliża się zima,  czy ktoś pomyślał co dzieje się z ptakami? Zastanówmy się,  w jaki sposób możemy im pomóc.


Rok szkolny 2016/2017



Warsztaty w Lipiu    
   Dnia 20-21 czerwca uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach ekologicznych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Lipiu.  Celem wycieczki było utrwalenie nabytej wiedzy  oraz zdobycie  nowych doświadczeń i informacji  z zakresu ekologii  i botaniki.
     W ramach projektu nasza młodzież zwiedziła ogród dendrologiczny, który skupił największą uwagę gimnazjalistów.  W ogrodzie szczególną popularnością  cieszyły się  najwyższe w Polsce drzewo jodła olbrzymia (40 m/133 cm) oraz drzewa o wdzięcznej nazwie mamutowiec, którego kora przypominała sierść mamuta. Ponadto rosną tam kasztany jadalne, platany klonolistne, choina kanadyjska, cyprysik groszkowy,  błotny, oraz największy w Polsce okaz cyprysika żywotnikowatego (14,5 m/35 cm). Ciekawostką tej rośliny jest zmiana zabarwienia w czasie zimy z zielonego koloru na intensywnie fioletowy. Występują tam również 24 gatunki klonów,  10 gatunków magnolii, 5 gatunków stewarcji  i liczne gatunki oraz odmiany ostrokrzewów. Po zwiedzaniu grupa zebrała się w leśniczówce gdzie pani przewodnik przeprowadziła  zajęcia  na temat ochrony lasu.  Uczniowie mogli wykazać się nabytą wiedzą, kreatywnością jak i zdolnościami aktorskimi. Na koniec dnia uczestnicy wrócili do ośrodka gdzie odbyły się zabawy integracyjne, śpiewy i tańce.  
Następnego dnia grupa od rana ciężko pracowała.  Mogliśmy  wykazać się zdolnościami manualnymi wykonując rzeźby z odpadów i  pracą z mikroskopem w laboratorium. Aby umilić ten czas panie prowadzące  zajęcia zorganizowały nam miłe i ciekawe zabawy.  Po długiej pracy w laboratorium  dzielni młodzi  naukowcy wybrali się na spacer do pobliskiego lasu, i tak zakończyła się pełna nowych odkryć wycieczka. Forma zajęć sprzyjała rozwojowi nowych umiejętności, a przede wszystkim była świetną zabawą. Więcej zdjęć w galerii
 
                                             Zuzanna Linkiewicz i  Jakub Liniewicz z klasy IIIf

Prawdziwe historie zwierząt.
 
Wydra zwana Robakiem

   Ulubionym zwierzęciem Jana III Sobieskiego była wydra ( drapieżnik z rodziny łasicowatych prowadzący ziemnowodny tryb życia). Król prawdopodobnie otrzymał Robaka od Jana Chryzostoma Paska, który szczegółowo opisał historię tego zwierzęcia w swoich pamiętnikach.
Niestety wydra nie była długo mieszkańcem Wilanowa.  Nocą 1860 r wyszła z pałacu i na wilanowskich polach straciła życie z ręki dragona.
Cień królewskiej wydry możemy zobaczyć w  Wilanowie w zimowe wieczory  podczas trójwymiarowych pokazów łączących światło, obraz i dźwięk.
Nikt w nie uwiecznił  Robaka w malarstwie i grafice, dlatego niektórzy mogą wątpić  jego autentyczność.

Kot  Oscar
    W 1941r  kot Oscar trafił na pokład  Bismarcka najpotężniejszego wówczas liniowego okrętu  III Rzeszy. Wydawało się, że ogromny, na pozór niezatapialny okręt będzie dla Oscara bezpiecznym domem na długie lata, ale los chciał inaczej. Zaledwie 9 dni po wypłynięciu, niemiecki pancernik Bismarck został zatopiony przez brytyjskiego niszczyciela HMS Cossack. Załoga niszczyciela Królewskiej Marynarki Wojennej zauważyła dryfującego na desce czworonożnego rozbitka. Tak wśród uratowanych marynarzy znalazł się biało – czarny kot Oscar, którego załoga przyjęła  w swoje szeregi.
Niestety pół roku później HMS Cossack został  storpedowany  przez U -563 i zatonął na Atlantyku. Oscar przeżył i tę katastrofę.  Na Gibraltarze  kota  przekazano na lotniskowiec HMS „ Ark Royal”. 14 listopada 1941r  okręt został zatopiony ale kot ocalał.
Wszyscy zadają sobie pytanie czy to biało – czarny kot sprowadził na statki nieszczęście?
    Ostatni wpis  do akt  Królewskiej Marynarki Wojennej brzmi „ Oscar, kot z Bismarcka, dokończył swoich dni w Domu Marynarza w Belfaście”.
 
                                                                      Natalia Stawowczyk kl III F

Baśka Murmańska
 Nie od dziś wiadomo, że niedźwiedzie mają  ponadprzeciętną inteligencją. Jednak  o niedźwiedziach służących  w wojsku słyszy się rzadko.
Baśka Murmańska niedźwiedzica polarna została zakupiona w rosyjskim Archangielsku przez polskiego żołnierza.
Jako „córkę pułku” przydzielono ją do kompanii karabinów maszynowych.  Jej opiekunem został kpr. Smorgoński, który nauczył ją elementów musztry, w tym salutowania i naśladowania kroku marszowego. Niedźwiedzica przeszła ze swoim oddziałem cały szlak bojowy aż do wolnej Polski, by ostatecznie stacjonować  w Twierdzy Modlin.
Jednym z najbardziej zapamiętanych momentów jej służby było wydarzenie mające miejsce w 1919r w Warszawie na placu Saskim. W pewnym momencie Baśka  zaczęła iść na dwóch łapach, po czym zasalutowała przed naczelnikiem państwa Józefem Piłsudskim i podała mu łapę.
Losy Baśki spisał Eugeniusz Małaczewski w książce „ Dzieje Baśki Murmańskiej”.
                              Katarzyna Awtuch  i Meri  Poghosyan kl III B

Kapral Wojtek
    W 1942 r polscy żołnierze na drodze do Palestyny spotkali bardzo wychudzonego chłopca. W podziękowaniu za konserwy i czekoladę otrzymali od  niego niedźwiadka, którego nazwali Wojtek. „ Miś” został wcielony do 22 Kompanii Zaopatrzenia  Artylerii 2 Korpusu Polskiego. Wojtek uwielbiał jazdę w szoferce ciężarówki. Jego przysmakami były owoce, słodkie syropy, marmolada i  piwo. Był atrakcją ludności miast i wsi w których stacjonowali żołnierze.              Wraz z żołnierzami dotarł do Włoch. Brał udział w bitwie o Monte Casino. Głównym zadaniem Wojtka było noszenie pocisków artyleryjskich. Nigdy żadnego nie upuścił. Od tamtej pory symbolem 22 Kompanii  stał się niedźwiedź z pociskiem w łapach. Odznaka pojawiła się na samochodach wojskowych, proporczykach i mundurach żołnierzy. Po wojnie 22 Kompania Zaopatrzenia Artylerii jako część 2 Korpusu Polskiego Polskich Sił Zbrojnych została przetransportowana do Glasgow w Szkocji a z nią  Wojtek.
15 listopada 1947 r Wojtek opuścił kompanię i pojechał do ZOO w Edynburgu. Żołnierze odwiedzając kaprala Wojtka  często przeskakiwali ogrodzenie co wzbudzało zdziwienie i niedowierzanie zwiedzających. Kapral Wojtek żył 22 lata.
 
                                                                     Szymon Gaczyński  kl VI A
Dzień Różnorodności Biologicznej w Zespole Szkół im. Jana III Sobieskiego
 
Różnorodność biologiczna to rozmaitość form życia występujących  na naszej planecie oraz wzajemne  powiązania między nimi.
Zanieczyszczenie środowiska, niszczenie siedlisk , wymieranie  organizmów oraz wprowadzanie do ekosystemów obcych gatunków to przyczyny  zubożenia różnorodności biologicznej.
W celu podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństw  Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła   22 maja   Międzynarodowym   Dniem   Różnorodności  Biologicznej.
W ramach odchodów  Dnia Różnorodności  Biologicznej  chętni uczniowie Gimnazjum nr 2 i Integracyjnej  Szkoły Podstawowej  wykonali makiety  ekosystemów pokazując w ten sposób bogactwo siedlisk występujących na Ziemi.
Zapraszamy do galerii




 
Maj
(kliknij aby powiększyć)
Sosna zwyczajna – najpospolitszy na niżu gatunek wiecznie zielonego drzewa z rodziny sosnowatych.
Sosna ma  wyjątkowo dużą tolerancję ekologiczną, dlatego występuje na ubogich piaskach i torfowiskach.
Igły szarozielone do niebieskozielonych, osadzone parami na krótkopędach, sztywne i twarde, zaostrzone.
Kwiaty męskie są jajowate o żółtym zabarwieniu, długości 5–8 mm, gęsto skupione u podstawy młodych pędów. Szyszki, osadzone na krótkich szypułkach,  małe,  wąskojajowate, z czasem otwierają się i przybierają kształt szerokojajowaty, brązowieją. Nasiona ze skrzydełkiem.
 Z liści( szpilek) wydobywa się olejki lotne a pączki wykorzystywane są jako środek leczniczy.













 
Poznajmy las
To tytuł konkursu zorganizowanego przez Nadleśnictwo Czarnobór.      
Jego celem było uświadomienie  dzieciom  z przedszkoli,  Szkół  Podstawowych  i  gimnazjalistom , że las jest  naszym  dobrem narodowym i należy z jego zasobów  racjonalnie  korzystać.

Komisja konkursowa doceniła pomysłowość i technikę  prac naszych uczennic.
Wanesa  Żemło uczennica  klasy VB  ISP  zajęła  3 miejsce.
Wyróżnienia otrzymały:
Zuzanna Karawajska  klasy I  ISP 
 Julia Babiak uczennica klasy  I e Gimnazjum  nr 2
                                                                               Gratulujemy

 Powstanie  pierwszego termometru rtęciowego – 1742r.  
     Jednym z głównych czynników wpływających na przebieg większości procesów życiowych oraz aktywność organizmów jest temperatura. W środowisku lądowym występuje dużo większa zmienność tego czynnika   niż  w środowisku wodnym.   
     Skalą temperatur, która jest najbardziej rozpowszechniona na świecie jest skala Celsjusza którą  zaproponował  Anders Celsius szwedzki  fizyk i astronom żyjący  w latach 1701 -1744.  Drugą  stosowaną skalą,  jest skala Fahrenheita - obecnie używana  w USA, na Kajmanach, Bahamach oraz Belize. W Kanadzie istnieje jako skala uzupełniająca.
    W roku 1742 Celsius  zbudował swój pierwszy termometr rtęciowy. Aby mierzyć temperaturę musiał przyjąć jakąś skalę pomiarową. Skala, którą zaproponował Celsius była odwrotna do współczesnej. Naukowiec  przyjął jako 0 temperaturę wrzenia wody (obecnie zerem jest temperatura jej krzepnięcia), a jako 100 stopni wybrał punkt, w którym woda zamarza (współcześnie za sto stopni przyjęto punkt wrzenia). Oznacza to, że w pierwotnej skali Celsiusa temperatura pokojowa odpowiadała 80 stopniom (dziś 20). Temperatura ciała człowieka w tej pierwotnej skali wynosiła 63,4 stopnia (współcześnie 36,6).
Podczas mroźnego poranka pierwszy termometr Celsiusa mógł wskazywać 110 stopni (obecnie -10).
     Jak sam napisał  „Eksperyment ten [umieszczanie termometru rtęciowego w topniejącym śniegu] powtarzałem wielokrotnie w ciągu dwóch lat podczas zimowych miesięcy i przy każdej pogodzie, i przy różnych zachowaniach barometru. Zawsze otrzymywałem ten sam punkt na termometrze [...] Podczas srogiej zimy przyniosłem śnieg do mego pokoju i położyłem przy kominku, aż zaczął topnieć [...]”
    Wielu badaczy, między innymi Elvius, Christian of Lyons i Karol Linneusz, zwracało uwagę na odwrotność wielu zjawisk do zaproponowanego układu temperatur. W efekcie temperatura wrzenia i zamarzania zostały zamienione miejscami i przyjęto znaną nam współcześnie skalę temperatur.

                                                                      Zuzanna  Linkiewicz kl II F
 
Depresja porozmawiajmy o niej.
 
Co roku  8 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień  Zdrowia. Tematem przewodnim w 2017 roku jest  depresja – jedna z najdotkliwszych chorób cywilizacyjnych. Cierpi na nią ok. 15% Polaków.
W celu szerzenia  wiedzy na jej temat w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów gimnazjum prowadzone przez p. Agnieszkę Kucharczyk pracownika Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.    
Uczennice klasy III B przygotowały porady „ Jak nie dać się depresji”, które zostały umieszczone na korytarzu szkolnym w formie gazetki.
                                                                Uczennice kl III b

Kwiecień
(kliknij aby powiększyć)
Wełnianka  roślina o wysokości od 30 do 60cm tworzy na torfowiskach rozległe okazałe kępy.   
Wiosną  na szczycie łodygi, w kącie najkrótszego liścia – tzw. podsadki – wyrastają kilkukłosowe kwiatostany z charakterystycznymi pękami białego puchu. Kłosy są jajowate, o długości  1 do 2,5 cm, zawierają kilkanaście do  kilkudziesięciu kwiatów z licznymi szczecinkami okwiatu, które w czasie owocowania przemieniają się w jedwabiste włoski. Stanowią one aparat lotny nasion, ułatwiający rozsiewanie na większe  odległości przez  wiatr. Biały puch utrzymuje się na szczytach łodyg  przez znaczną część roku.














 
Wiosna
To jedna z czterech podstawowych pór roku w przyrodzie, w strefie klimatu umiarkowanego. Charakteryzuje się umiarkowanymi temperaturami powietrza z rosnącą średnią dobową oraz umiarkowaną ilością opadów atmosferycznych.
Wiosna  klimatyczna rozpoczyna się  kiedy temperatura powietrza waha się między 5o a 15o C.
Początek wiosny fenologicznej zwiastuje kwitnienie przebiśniegów i krokusów.
                                                                     Natalia Stawowczyk kl III F

Trochę historii
W starym kalendarzu rzymskim równonoc wiosenna była początkiem roku ( miesiąca Martius). W 155 r p. n.e. przesunięto w Rzymie początek roku urzędowego na 1 stycznia.
W 325r n.e. równonoc wiosenna wypadała 21 marca i ten termin został przyjęty przez sobór nicejski do obliczania daty Wielkanocy. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała, że w XVI w. równonoc przesunęła się na 11 marca. Wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego w 1582 r i pominięcie wówczas 10 dni spowodował  występowanie równonocy w okolicach 21 marca.
                                                                   Mateusz Zadrożniak kl III F

Pierwszy dzień wiosny z punktu astronomicznego
W Polsce w 2017 r. astronomiczna wiosna rozpoczęła się 20 marca o godzinie 1129.
Pierwszy dzień astronomicznej wiosny jest również początkiem wiosny w naszej strefie klimatycznej, która trwała będzie do 21 czerwca.
Jest on obchodzony  w dniu równonocy wiosennej.
Równonoc wiosenna
To jeden z dwóch dni w roku trwający 12 godzin. Na półkuli północnej równonoc wiosenna wypada 20/21 marca a na  półkuli południowej  22/23 września. W czasie równonocy wiosennej Ziemia przekracza punkt na swojej orbicie, w którym promienie słoneczne padają prostopadle na równik i są równocześnie styczne do jej powierzchni przy biegunach. W przypadku półkuli północnej Słońce zacznie intensywniej oświetlać ten obszar. Na biegunie północnym kończy się noc polarna i zaczyna dzień polarny.
Przez pół roku biegun północny będzie bliżej Słońca niż południowy.
 
                                                                                Katarzyna Kania  kl  III A




 
Marzec
(kliknij aby powiększyć)
Turzyca bagienna
Delikatna roślina o cienkiej łodydze i wąskich liściach. Wysokość do 40 cm. Łodyga ostrokanciasta, cienka, wzniesiona, w górnej części szorstka. Liście sine, rynienkowate, wąskie, o szerokości 1–2 mm.
Kwiaty drobne, wiatropylne. Zebrane są w czerwonobrunatne kłosy. Pojedynczy walcowaty  kwiatostan męski  wyrasta na długiej szypułce. Znajdujące się w nim kwiaty męskie mają 3 pręciki. Kłosy żeńskie zwieszone na dość długich szypułkach wyrastają poniżej kłosa męskiego. Kwiaty żeńskie wyrastają w kątach czerwonobrunatnej przysadki z zielonym grzbietem.
Owoce to drobne, trójkanciaste orzeszki o długości ok. 2,5 mm.














 
Luty
(kliknij aby powiększyć)
Rosiczka okrągłolistna. Liście tej rośliny posiadają gruczoły trawienne oraz ruchome włoski na których znajduje się lepka wydzielina. Przypomina to kropelki rosy stąd nazwa rośliny.
Roślina owadożerna. Ofiary dostarczają roślinie związków organicznych. Dzięki temu rosiczka może występować na  glebach ubogich w azot np. torfowiskach.


















 
Zima w literaturze i malarstwie.
  Zima jest  jedną z najpiękniejszych pór roku.  Zachwyca nas swoją  tajemniczością, specyficzną atmosferą, którą odczuwa każdy z nas.
Wyjątkowość tej  pory   przedstawia  gazetka wykonana przez uczniów  naszej szkoły,  w której  zaprezentowano obraz zimy widziany oczami pisarzy, poetów i malarzy.
                                                                                    Justyna Drapała  kl III b
                                                                                    Julia Patalas  kl III b


 
Międzynarodowy Dzień Terenów Górskich   
   „W górach znajdujemy nie tylko wspaniałe widoki, które można podziwiać, ale niejako szkołę życia. Uczymy się tutaj znosić trudy w dążeniu do celu, pomagać sobie wzajemnie w trudnych chwilach, razem cieszyć się ciszą, uznawać własną małość w obliczu majestatu i dostojeństwa gór ”.
                                                                                     Jan Paweł II
 
     W 2003r  Organizacja Narodów Zjednoczonych  po raz pierwszy ogłosiła  11 grudnia  Międzynarodowym Dniem Terenów Górskich.  Dzień ten powołano, aby zwrócić uwagę na znaczenie terenów górskich oraz ich zagrożenia wynikające z rozwoju cywilizacji.
      W celu zmniejszenia negatywnego odziaływania turystyki i hałasu proponuje się wprowadzenie tzw. turystyki zrównoważonej, która pozwoli zachować w niezmiennym stanie środowisko przyrodnicze gór.
      W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Terenów Górskich w naszej szkole powstały wystawy. Pierwsza z nich w encyklopedycznym skrócie  przypomina podstawowe  wiadomości o górach. Druga składająca się z plakatów jest źródłem wiedzy  o górach tych znanych i  nieznanych.





 
Warsztaty w  Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior
W bieżącym roku  szkolnym klasy II naszego gimnazjum uczestniczyły w  zajęciach w  Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior w Szczecinku.
Plan zajęć obejmował  zapoznanie z salą leśną, gdzie mogliśmy usłyszeć  odgłosy wydawane przez leśne zwierzęta, zobaczyć ich tropy i sposób w jaki one widzą świat.
W akwariach oglądaliśmy  ryby żyjące w naszym jeziorze.
Następnym punktem pobytu w CEE była prezentacja na temat  jakości i procesu oczyszczania wody,  trafiającej  do naszych kranów.  Po niej udaliśmy się na pomost, gdzie dokonywaliśmy pomiaru temperatury wody, jej przejrzystości (za pomocą krążka Secchiego) oraz pobraliśmy próbki do dalszych badań.
W laboratorium dobraliśmy się w zespoły i mierzyliśmy  pH wody, jej przewodnictwo elektryczne oraz zawartość w wodzie związków chemicznych.
Oglądaliśmy trwałe preparaty mikroskopowe  organizmów żyjących w Jeziorze Trzesiecko  oraz  oznaczaliśmy jej klasę czystości wody metodą biologiczną.
Wszystkie wyniki zapisaliśmy w kartach pracy, które zostały ocenione przez naszych nauczycieli.
Nasze wyjście do Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior uważamy za udane.  W niecodzienny sposób zdobyliśmy wiedzę i oceny.
Chętnie byśmy to powtórzyli!
Więcej zdjęć do obejrzenia w galerii
 
Opracowanie  Z. Pierańska  i J. Dziedziejko
 
 
 
 
   
   
 
 
 
Styczeń
(kliknij aby powiększyć)
Widłak  goździsty  porasta torfowiska, wrzosowiska, widne suche bory i lasy mieszane, ze szczególnym upodobaniem lasów iglastych.  Widłak wykształca długie do 1 m, czołgające się pędy widlasto rozgałęzione, koloru zielonego z wzniesionymi do wysokości 20 cm gałązkami. Liście równowąskolancetowate, całobrzegie, zagięte do góry, ułożone skrętolegle.  W górnej części łodygi gęste, rzadsze w dolnej. Liście zakończone są wyraźnie widocznymi, białymi włoskami, które na końcach pędów tworzą białe pędzelki . Gatunek objęty ochroną.
Roślina trująca.
















 
Warsztaty w Manowie
W grudniu uczniowie klas pierwszych d,e Gimnazjum nr 2 uczestniczyli w zajęciach w ramach Edukacyjnego Programu Ekologicznego EKO KRONO finansowanego przez Kronospan oraz Ośrodek Edukacyjny Polskiego Związku Łowieckiego w Manowie nieopodal Koszalina. Podczas warsztatów młodzież wzbogaciła swoją wiedzę o budowie i zachowaniach zwierząt występujących w naszych lasach. Poruszane były również zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Niektórzy mogli wykazać się wiedzą przyrodniczą. Mroźny dzień nie przeszkodził w zajęciach w terenie. Obserwacja leśnych zwierząt podczas spaceru, a następnie posiłek przy ognisku sprzyjały bliższemu poznaniu się i wzajemnej integracji. Wyjazd był bardzo udany. Oto migawki z galerii.

 
W WALCE Z NAŁOGIEM PALENIA
            W Polsce codziennie zaczyna palić około 500 nieletnich chłopców i dziewcząt, a rocznie próbuje palenia około 180 tys. dzieci. Palenie tytoniu powoduje wiele chorób i zaburzeń rozwoju młodego człowieka. Najbardziej niebezpieczny okres, kiedy młodzież sięga po papierosy, to wiek 12 – 14 lat, czyli okres gimnazjalny. Wiedząc o tym, podjęliśmy w naszej szkole kilka działań profilaktycznych. Odbył się „ Sąd nad papierosem” w wykonaniu uczniów klasy III e gimnazjum. Uczestniczyli w nim uczniowie klas IV – VI ISP oraz klasy pierwsze G2. Na korytarzu szkolnym wykonano okolicznościowe gazetki: „ Pomyśl, zanim zapalisz”, w której przedstawiono skutki palenia oraz fakty i mity na temat papierosów. Druga z nich pt. „Czy wiesz, że…” informuje o korzyściach dla naszego organizmu, wynikających z niepalenia papierosów. Ponadto klasy drugie gimnazjum uczestniczyły w prelekcji  pt. „ Zagrożenie nikotynizmem” prowadzonej przez p. I. Jadwiżyc - pracownika PSSE w Szczecinku. Palacze i potencjalni palacze! To wszystko z myślą o Was i w trosce o Wasze i nasze zdrowie.

 
Grudzień
(kliknij aby powiększyć)
Bagno zwyczajne swoim wyglądem przypomina rozmaryn, dlatego nazywana jest również dzikim rozmarynem.  W Polsce znajduje się pod częściową ochroną. Bagno zwyczajne kwitnie od maja do lipca. Śnieżnobiałe drobne kwiatki układają się w główkowate baldachy.
W medycynie ludowej bagno używane było jako środek przeciw molom  i zewnętrznie do leczenia zapalenia stawów.
Roślina  trująca.




















 
Podsumowanie  Europejskich Dni Ptaków.
W listopadzie odbyło się podsumowanie Europejskich Dni Ptaków. W spotkaniu uczestniczyli laureaci konkursów oraz uczniowie zaangażowani w obchody EDP.
Uczennice klasy III b  opowiedziały  zebranym o tajemnicach  ptasich migracji.  Zgromadzeni wysłuchali również  interpretacji wiersza J. Tuwima „ Ptasie radio” w wykonaniu uczniów klasy Vb.   
Pan Dyrektor Rafał Stasik wręczył nagrody  laureatom i wyróżniającym się uczniom.

Listopad
(kliknij aby powiększyć)
Borówka bagienna to roślina występująca na torfowiskach i bagnach  w lasach nizinnych oraz na podmokłych stanowiskach w górach. Może dorastać do 75 cm. Liście sztywne, skrętoległe, na wierzchu matowozielone. Jesienią przebarwiają się na niebieskoczerwono. Kwitnie od maja do sierpnia. Owocem jest jagoda  z białym miąższem.
Stosowana w leczeniu dolegliwości przewodu pokarmowego.





















 
Święto Drzewa
Podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatu na Ziemi to cele Programu Narodów Zjednoczonych do Spraw Ochrony Środowiska.
Uczniowie naszej szkoły włączyli się do ich realizacji w ramach obchodów Święta Drzewa.
W holu szkoły powstały wystawy zawierające obszerne informacje o znaczeniu drzew i ich symbolice.
Konkretne działanie na rzecz środowiska i ochrony klimatu podjęli uczniowie klasy III d. Posadzone przez nich na terenie przyszkolnym drzewa, przyczynią się do zmniejszenia skutków globalnego ocieplenia.

„Leśne pejzaże”
 
W czerwcu b.r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie fotograficznym „ Leśne pejzaże” ogłoszonym przez Nadleśnictwo Kliniska i Nadleśnictwo Gryfino. Konkurs został objęty honorowym patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.
W październiku nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu. 
Tegoroczny absolwent naszej szkoły Jeremi Dybowski w kategorii „Jeden dzień  w lesie”  zdobył II miejsce, a Szymon Wilk uczeń klasy II d miejsce trzecie.
                                                                                     Gratulujemy












 
Ptasia ostoja
W  sobotę  08.10.2016r uczniowie klasy III c w ramach realizacji projektu edukacyjnego „ Ptasia ostoja” sadzili na terenie przyszkolnym  tuje. Mamy nadzieję, że w przyszłości będą miejscem bytowania różnych gatunków ptaków. Już dziś wzbogaciły one zielony teren wokół szkoły.

 
OBCHODY EUROPEJSKICH DNI PTAKÓW

           Europejskie Dni Ptaków to coroczna impreza organizowana w pierwszy weekend października, której ideą jest zwrócenie uwagi na wyjątkowe zjawisko w świecie przyrody, jakim są jesienne wędrówki ptaków. Nasza szkoła również włączyła się w te obchody, podejmując działania popularyzujące ptaki. Były to informacyjne gazetki ścienne: ,,Zegar ptasiego śpiewu’’, ,, Prywatne życie ptaków”, ,,Czy wiesz, co jem?” ,a także ,,Kopciuszek – ptak Europejskich Dni Ptaków 2016”. W bibliotece można obejrzeć wystawkę ,,Ptaki w zbiorach biblioteki szkolnej” oraz dekorację ptaków wykonanych w technice  w technice origami.Uczniowie klasy Vb przygotowali głośne czytanie jednego z najbardziej znanych utworów Juliana Tuwima pt. ,,Ptasie radio”. Gimnazjaliści wzięli udział w konkursie ,,Ptaki Polski’’. Najlepszymi   okazali się: Eliza Kabat z kl.IIIe, Jakub Liniewiczz kl.IIf  oraz Karolina Górzyńska z kl.IIIe.Natomiast  młodsi uczniowie z kl.IVa ISP uczestniczyli w quizie ,,Ptak czy ssak ? ‘’, w którym najlepsze dwuosobowe drużyny to: Mateusz Łozowski – Norbert Wegehaupt, Kornelia Kisiel – Joanna Matysiak oraz Jakub Kozak – Sandra Dębińska. Zwycięzcom gratulujemy!
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz nagrania ,,Ptasiego radia’’
Organizatorzy: Maria Turowska, Anna Mita, Joanna Szczęśniak

 
Październik
(kliknij aby powiększyć)
Brzoza omszona  jest drzewem miejsc mokrych i wilgotnych.
Kora początkowo matowobiała, łuszcząca się płatami, starsza spękana. Wraz z wiekiem pokrywa się mchem, stąd nazwa drzewa.
Korona drzewa owalna, gałęzie wzniesione ku szczytowi lub poziome.
Liście ciemnozielone na powierzchni  i jaśniejsze, zielonawoszare na spodzie.  Ogonki liściowe owłosione.  Wydzielają aromatyczny zapach.
Kwiaty brzozy nie posiadają okwiatu i są rozdzielnopłciowe. Brzoza jest rośliną jednopienną (na jednym drzewie znajdują się kwiaty męskie i żeńskie). Kwitnie wczesną wiosną, jeszcze przed rozwinięciem liści .
Owoce: drobne oskrzydlone orzeszki.  Zebrane w walcowate, rozpadające się owocostany.
Roślina lecznicza. Surowcem leczniczym są liście, pączki, kora, sok i dziegieć (smoła brzozowa uzyskiwana poprzez suchą destylację drewna).  Stosowana przy kamicy nerkowej,  obrzękach na tle krążeniowym, środek na porost włosów, a w medycynie ludowej – do wybielania skóry i przeciw piegom.














 

Kartka z kalendarza
Rozpoczynamy  prezentację  kalendarza wykonanego przez uczniów  Gimnazjum nr 2  podczas realizacji projektu edukacyjnego pt „Poznajemy torfowiska bałtyckie na podstawie Bagna Kusowo”.

Wrzesień
(kliknij aby powiększyć)
Mech torfowiec - rodzaj mchów, należący do klasy torfowców.
Łodyżka gametofitu stale rośnie na długość, a jej dolne części stopniowo zamierają. W liściach torfowca występują dwa rodzaje komórek, jedne odpowiedzialne są za proces fotosyntezy, inne zaś za gromadzenie wody. Splątek plechowaty. U dojrzałych torfowców brak chwytników. Zarodnikowanie w warunkach Polski odbywa się w lipcu i sierpniu. Torfowce rosną w miejscach wilgotnych i bagnistych, tworząc wraz z innymi roślinami charakterystyczne zbiorowiska roślinne, zwane torfowiskami.





















 

Wspomnienia z wakacji.
Wakacje minęły, ale z podróży tych bliskich i dalekich zostały wspomnienia.
Prezentowane fotografie zostały wykonane przez uczniów i pochodzą z wystawy  pt „ Wspomnienia z wakacji”.


Rok szkolny 2015/2016


Cuda natury
     Dzika przyroda i obiekty stworzone przez naturę od wieków fascynują ludzi.  Większość z nich znajduje się w obrębie parków narodowych. Zbliżające się wakacje to doskonała okazja aby podziwiać cuda natury. Pamiętajmy, że  są one dla nas  bezcenne a  zbyt duże oddziaływanie  cywilizacji może doprowadzić do ich zniszczenia.

Wielka Siklawa - królowa polskich wodospadów.
                             Skromny wodospad! Nie ma w świecie sławy.
                             Lecz tak mu pięknie w ukrytej czeluści,
                            Gdy na wiatr wstęgi srebrzyste rozpuści
                            Skromny wodospad szumiącej Siklawy.
                                                                                          A. Asnyk
Najwyższy   wodospad  w Polsce -  Siklawa ( Wielka Siklawa)  tworzony jest przez potok  Roztoka, wypływający z Wielkiego Stawu Polskiego.   Znajduje się  w Tatrach Wysokich . Spadające wody  dwiema lub trzema strugami oddzielają  doliny: Pięciu Stawów Polskich i Roztoki. Wysokość progu ok. 65–70 m.


Wodospady na rzece Krka

Park Narodowy Krka  jest położony w środkowej Dalmacji              
( Chorwacja).
Rzeka Krka  utworzona jest przez kilka dopływów, które zlewają się w mieście Knin. Krka przepływa przez suchy teren krasowy do Adriatyku.  Jej kaniony i bariery z wapienia wytworzyły unikatową krainę. Na terenie parku rzeka tworzy wodospady, kaskady oraz bystrzyny.
Krasowe wodospady Krka stanowią niepowtarzalny fenomen przyrodniczy.
Największy i najładniejszy to  Skradinski buk o długości 800 m i łącznej wysokości 45,7 m. Ma on 17 kaskad, o  szerokości  od 200 do 400 m.
Inne wodospady to: Bilusić Buk (20m wysokości),  Bijan (15m wysokości) , Roski Slap ( 25,5 m wysokości) oraz Manojlovac, którego urok podziwiał już austriacki cesarz Franciszek Józef I, towarzystwie swojej małżonki Elżbiety.

Plitwickie Jeziora w Chorwacji
Jeziora Plitwickie leżą w południowej części gór Mała Kapela, wchodzących w skład Gór Dynarskich. Kompleks tworzą dwa zespoły połączonych kaskadowo jezior - Górne Jeziora i Dolne Jeziora. Zasilane są one systemem wód powierzchniowych, wśród których wyróżniają się potoki Crna rijeka i Bijela rijeka. Jeziora oddzielone są od siebie trawertynowymi groblami (wałami ziemnymi stworzonymi ze skały – z trawertynu), na których tworzą się wodospady.
Jeziora Plitwickie to  16 jezior krasowych. Długość wszystkich jezior wynosi łącznie 8,2 km, a ich łączna powierzchnia – ok. 200 hektarów.
Proces krasowienia to rozpuszczanie skał przez wody powierzchniowe i podziemne, jeden z rodzajów wietrzenia chemicznego. Krasowieniu podlegają skały: wapienie, dolomity, margle, gips, anhydryt, halit.



Wodospad Kamieńczyka

Najwyższy wodospad w polskich Karkonoszach. Próg wodospadu znajduje się na wysokości 843 m n.p.m. Wodospad spada trójstopniową kaskadą o wysokości 27 m do przepięknego Wąwozu Kamieńczyka. 
 
Urok i baśniowy klimat wąwozu Kamieńczyka docenił Andrew Adamson reżyser brytyjskiej produkcji „Opowieści z Narnii : Książę Kaspian”. 
Nakręcono tu sceny do ekranizacji tej znanej i cenionej książki C. S. Lewisa. Nie dziwi nas wybór producentów filmu. W wąwozie Kamieńczyka, z jego pionowo wznoszącymi się skalnymi ścianami, szumem spadającej z wysoka wody można poczuć się jakbyśmy zeszli do baśniowego królestwa.


Niagara – najsłynniejszy wodospad świata

Wodospad znajduje się na rzece Niagara i rozdzielony jest Wyspą Kozią (Goat Island) na dwie części: wschodnią (USA)  o szerokości     323 m i wysokości  56 m oraz skupiającą 94% wody część zachodnią (Kanada), tworzącą rozległe półkole o szerokości ok 900 m i wysokości  54 m.
Wody wodospadu Niagara, zwany Nee-ach-gah-rah (Grzmiąca Woda) są świętymi wodami dla ludzi Irokezów.

 


Światowy Dzień Krwiodawcy „Krew łączy nas wszystkich”
Światowy Dzień Krwiodawcy został  ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i obchodzony jest od 14 czerwca 2004 r.
Krew oddaje aż 37% Europejczyków, co oznacza, że krwiodawstwo jest rozpowszechnione i coraz więcej osób się do tego przyłącza.
Krwi nie można kupić w aptece, ani jej wyprodukować, więc jedyna nadzieja w osobach, które zachcą się nią podzielić.

    Kto może oddać krew?
Osoba zdrowa, w wieku od 18 do 65 lat. Mężczyzna, co dwa miesiące, kobieta, co trzy. Jednorazowo oddaje się 450 ml krwi. Jest to całkowicie bezpieczne. Nie ma możliwości wprowadzenia zakażenia    w czasie oddawania krwi, bowiem używany sprzęt jest jednorazowy. Nie ma też „nadprodukcji” krwi. Korzyścią  dla oddającego krew jest to, że za każdym razem jest poddawany badaniom, przez co ma pewność, że jest zdrowy. Zazwyczaj po oddaniu otrzymuje „słodki prezent” w postaci tabliczki czekolady. Jest to niesamowite uczucie wiedząc, że robiąc tak niewiele możemy uratować czyjeś życie.

 

 

 


Światowy Dzień Żółwia 
    Żółwie to bardzo stara grupa gadów. W erze mezozoicznej były pospolicie występującymi zwierzętami.
Cechą charakterystyczną  tych zwierząt jest krępe, masywne ciało              i ochronny kostno- skórny pancerz.
Pancerz żółwi lądowych jest wyższy i silniej wysklepiony  a żółwi wodnych cieńszy i bardziej płaski.
Oczy tych zwierząt osłonięte są trzema powiekami.
Najmniejszy żółw pajączkowy osiąga 10cm długości. Natomiast pancerze olbrzymów z Galapagos dochodzą do  110 cm a żółwi z Seszeli osiągają  125cm długości.
      Obecnie żyje na  świecie około 220 gatunków żółwi.
W Polsce występuje tylko jeden gatunek: żółw błotny.
       W wyniku działalności człowieka liczebność tych zwierząt gwałtownie się zmniejsza i wiele gatunków należy do rzadkości.
     W ramach Światowego Dnia Żółwia z plakatów wykonanych przez uczniów powstała wystawa  pt „ Żółwie małe i duże”.

 

 

 


Dzień otwarty szkoły
   Witamy w świecie roślin to hasło dnia otwartego szkoły w pracowni biologicznej.
    Uczniowie klas szóstych  odwiedzający  naszą szkołę,  mieli okazję sprawdzić swoje wiadomości  i umiejętności  z zakresu rozpoznawania,  morfologii  i  anatomii roślin.  Gimnazjaliści  zadbali  także,  aby  dla naszych  gości  była  to  również  dobra  zabawa.

 

 


       „ Pokonaj cukrzycę”    
 
         W tym roku Światowy Dzień Zdrowia obchodzony był pod hasłem  „ Pokonaj cukrzycę”.  Posiadanie wiedzy o przyczynach, objawach  i profilaktyce może zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby.  W tym celu na korytarzach wykonano gazetki  a na lekcjach biologii w klasach drugich przeprowadzono pogadanki.

Cukrzyca - choroba współczesnego świata
Cukrzyca to choroba z grupy chorób metabolicznych. Charakteryzuje się podwyższonym poziomem glukozy (cukru) we krwi. Jest to wynikiem defektu produkcji lub działania insuliny,  produkowanej  przez trzustkę.
Rodzaje cukrzycy:

 

  • Cukrzyca typu 1 - trzustka produkuje bardzo małą ilość insuliny, lub nie wytwarza jej wcale. Osoby, u których rozpoznaje się cukrzycę typu 1 mają zwykle mniej niż 20 lat, a więc choroba ta ujawnia się najczęściej u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. 
  • Cukrzyca typu 2 - występuje zwykle u osób starszych z otyłością lub innymi zaburzeniami metabolicznymi.
  • Cukrzyca ciężarnych - zaburzenie tolerancji węglowodanów, które pojawia się u kobiet w ciąży.  W przeciwieństwie do cukrzycy typu 1 czy 2, cukrzyca ciężarnych może, ale nie musi ustąpić  całkowicie po zakończeniu ciąży. 

Dwie główne przyczyny cukrzycy:

 

  • otyłość,
  • zła dieta.

Nie oznacza to, że tylko ludzie otyli chorują!
Jak zapobiec cukrzycy?:

 

 

  • prawidłowo odżywiać się,
  • uprawiać sport,
  • po 45 roku życia regularnie badać krew,
  • zwiększyć liczbę owoców i warzyw w diecie,
  • nie palić tytoniu.
  • Badać ciśnienie

                                Julia kl III a

 

 


Pierwsze wiosenne kwiaty:

 

 

 


Organizmy  wędrowne.
Każdego roku  miliony organizmów pojedynczo lub  grupami podejmują wędrówkę. Największym zainteresowaniem od dawna cieszyły się wędrówki ptaków. Migrują  także ryby, ssaki i owady. Jednym z nich jest motyl monarch (Danaus plexippus), który  może pokonać 3000 km.
Mimo wykorzystania  osiągnięć techniki migracje zwierząt są  nadal dla człowieka zagadką.
Podróżników nie brakuje także wśród roślin. Owoc palmy kokosowej przebywa długą podróż morską aby opanować nowe tereny.
Wędrówką organizmów zainteresowali się uczniowie  klas pierwszych i drugich. Z ich prac powstała interesująca, okazała  wystawa.

 

 

 


Ocieplenie klimatu
Jednym z gazów cieplarnianych jest dwutlenek węgla. Ma on największy  udział  w wywoływaniu efektu cieplarnianego.
Wzrost  ilości uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych wiąże się z podnoszeniem  temperatury powietrza w warstwie przyziemnej,  co powoduje zmiany klimatu.
Ocieplenie klimatu pociąga za sobą szereg zmian w środowisku przyrodniczym.
Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia były tematem prac wykonanych przez chętnych uczniów klas
trzecich i drugich.  Z  plakatów powstała gazetka ścienna.

 

 


Wróbel  i  mazurek
Wróbel to ptak powszechnie znany,  przebywający zawsze w pobliżu zabudowań ludzkich.  Zimą systematycznie odwiedza karmniki.
W jego towarzystwie często występuje mazurek . 
W przeciwieństwie do wróbli,  można go spotkać również wśród pól   i na brzegach lasów.

 

 


 

Wybiera się sójka za morze,
ale wybrać się nie może.
 
Sójka  po mistrzowsku naśladuje  głosy innych ptaków,  szczególnie „miauczenie” myszołowa.  Ptaka tego można usłyszeć podczas jesiennego i zimowego spaceru po lesie.









 


                                                     ŚWIĘTO  DRZEWA
„ Czym jest drzewo, czy wiecie?
Ono wytwarza tlen.
Jest matką natury,
natchnieniem wielu poetów,
alegorią literatury, źródłem mebli  i innych gadżetów.
     Tak rolę drzewa opisały uczennice kl II c.
     W tym roku  szkolnym Światowy  Dzień  Drzewa w naszej szkole obchodzony był pod hasłem
 „ Drzewo w literaturze i malarstwie”.   
    Na wystawie zaprezentowano m.in. utwory  J. Kochanowskiego,  A. Mickiewicza,   J. Ejsmonda,
J. Tuwima, L. Staffa,  J. Kasprowicza,  B. Ostrowskiej, D Wawiłow oraz francuskiego poety
 Y. Bonnefoya .
   Piękno drzew   było częstym tematem wybitnych malarzy.  Dlatego obok utworów literackich
pojawiły się reprodukcje  obrazów W. Wajsa,  L. Wyczółkowskiego,  R. Kochanowskiego, J. Fałata, 
C. D.  Friedricha  i  Vincenta  van Gogha.

 


Kilka faktów o antybiotykach
        Co roku w dniu 18 listopada obchodzimy Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach. Jego celem jest podniesienia świadomości na temat zagrożenia dla zdrowia publicznego,  jakim jest oporność na antybiotyki, oraz racjonalnego stosowania antybiotyków.
       Antybiotyki-(z greki anti-przeciw, bios-życie) wypływają na struktury komórkowe lub procesy metaboliczne innych mikroorganizmów, hamując ich wzrost i podziały.
Stosuje się jako środki w leczeniu wszelkiego rodzaju zakażeń bakteryjnych.
     Odkrycie pierwszego antybiotyku (penicyliny) zostało dokonane w 1928 roku przez Alexandra Fleminga, który zauważył, że przypadkowe zanieczyszczenie podłoża pleśnią Penicillium notatum powstrzymuje wzrost kultur bakterii. Oprócz pleśni (grzyby niedoskonałe) zdolnością wytwarzania antybiotyków wyróżniają się promieniowce i niektóre bakterie.
    Większość antybiotyków należy przyjmować godzinę przed jedzeniem, albo dwie po posiłku, popijając szklanką wody przegotowanej. Nie wolno ich popijać sokami owocowymi czy  mlekiem.  Jony wapnia zawarte w mleku, jogurcie czy kefirze tworzą z niektórymi lekami nierozpuszczalne sole, przez co zmniejsza się wchłanianie tych leków, w konsekwencji nie wykazują działania.
    Biorąc antybiotyki należy pamiętać o prawidłowym sposobie żywienia. Antybiotyki oprócz bakterii chorobotwórczych, zabijają dobre bakterie jelitowe, którym zawdzięczamy odporność i prawidłowe działanie układu pokarmowego.
    Po zakończeniu  antybiotykoterapii trzeba odbudować swoja odporność. Nie wolno w tym czasie się przeciążać i nastawiać na działanie skrajnych temperatur. Dieta powinna obfitować w owoce i warzywa oraz produkty probiotyczne.


Wszystkie niezbędne informacje zostały wyeksponowane w gazetce ściennej.

 

 

 


Europejskie Dni Ptaków.
Słyszymy je wszędzie. W parku, w lesie, w mieście. Chociaż ich nie widać są nieodłącznym elementem naszego życia. Postarajmy się im pomóc, w trudnym okresie zimy.
 
Leci ptaszek wysoko,
leci ptaszek daleko.
Gdzie Ty lecisz dziecino?
 
Czy tu Ci niedobrze?
Czy tam będzie lepiej?
Odlatujesz w dal siną.
 
Zdążysz przed zimą?
Wrócisz tu wiosną?
Powitamy Cię z miłością ptaszyno.
 
                                                                             Uczennice kl II B Gim
 
Corocznie w pierwszy weekend października  obchodzimy Europejskie Dni Ptaków.
Ich celem jest zwrócenie uwagi ludzi na jesienną wędrówkę  ptaków.
Symbolem  Europejskich Dni Ptaków 2015  był  żuraw.
Prezentowane  zdjęcia pochodzą z wystawy, która powstała w ramach obchodów EDP.

 

 

 

 

 

 


Rok szkolny 2014/2015

 
Projekt edukacyjny
 
      W bieżącym roku szkolnym  chętni  uczniowie klas drugich i trzecich uczestniczyli
 w projekcie edukacyjnym pt.  „Poznajemy Bagno Kusowo”.   Projekt miał charakter interdyscyplinarny. Obejmował treści  z podstawy programowej biologii  i geografii.  
      W ramach projektu uczniowie poznali  etapy powstawania torfowisk bałtyckich, ich zagrożenia i sposoby ochrony.  Najtrudniejszym zadaniem  podczas realizacji projektu okazało się praktyczne rozpoznawanie roślin.  Nieoceniona  okazała się pomoc opiekuna i przewodnika  po  rezerwacie  – p. R. Kowalczyka.


Globtroterzy  -  Bernikla kanadyjska
Ojczyzną tej gęsi jest Ameryka Północna. Przywiezione do Europy przystosowały się do nowych warunków i coraz bardziej rozszerzają swój zasięg występowania.  Można je spotkać również w Polsce.

Sobieski a przyroda
                                             28 maja 1694 r.
     Król  jm. rano wstawszy zaraz do ogroda chodzić  wyszedł i tam się z aptekarzem zabawiał pytaniem różnych ziół do apteki należących i jakie w sobie mają virtutes (...)”.
                                           Kazimierz Sarnecki
      To tylko jeden z przekazów historycznych mówiący o tym , że król Jan III Sobieski był wielkim miłośnikiem przyrody.
     Imieniem króla nazwano wiele obiektów przyrodniczych.  Aleje i pojedyncze drzewa które posadzono cześć króla po zwycięskiej bitwie pod Wiedniem.   Wiele z nich zostało niedawno  odnalezionych                i opisanych  dzięki akcji   zorganizowanej przez GDOŚ i NID pod hasłem „Drzewa Sobieskiego.  Na odsiecz dębom,  lipom i innym drzewom”.   Prezentowane zdjęcia  drzew ( lipy, platana)  i alei zastały udostępnione przez GDOŚ.
        W    Warszawie, w północno- wschodniej części dzielnicy Wawer znajduje się  leśny  rezerwat przyrody   im. Króla Jana III Sobieskiego.  Obejmuje on  rozległą  niską  wydmę porośniętą lasem sosnowo- dębowo-lipowym z domieszką czarnej brzozy, na terenie uroczyska Las Sobieskiego.
      W rezerwacie   chroni się  fragmenty  starodrzewu dębowego, będącego częścią pierwotnej Puszczy Mazowieckiej.
 
       Król Jan III Sobieski  wspierał działalność naukową gdańskiego astronoma  Jana Heweliusza, który ostatnie swoje dzieła dedykował królowi . W 1683 dla uczczenia zwycięstwa wojsk polskich  pod Wiedniem Heweliusz nadał nowo opisanej konstelacji nazwę Tarcza Sobieskiego ( obecnie Tarcza).
 Liczba gwiazd dostrzegalnych nieuzbrojonym okiem: około 20.  W Polsce gwiazdozbiór ten jest widoczny latem nad południowym horyzontem, tuż poniżej Orła, nad Strzelcem.

 
Warsztaty ekologiczne
Dnia 13 i 14 kwietnia uczniowie klas V i VI   ISP  uczestniczyli  w warsztatach ekologicznych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Lipiu.
Celem zajęć tematycznych , laboratoryjnych i plenerowych było kształtowanie postaw ekologicznych w zakresie gospodarki odpadami.
Uczniowie utrwalili i poszerzyli wiedzę na temat segregacji, recyklingu, utylizacji odpadów i rekultywacji składowisk.
W ramach projektu uczniowie poznali  zasady funkcjonowania składowiska i sortowni odpadów w Szczecinku.
Warsztaty zakończyły się wizytą w parku owadów „ Owadogigant” w Lubnicy.
Forma zajęć sprzyjała rozwojowi nowych umiejętności i była dobrą zabawą.




 
Dzień otwarty
„Poznajemy tajemnice ciała człowieka” -  hasło dnia otwartego szkoły w pracowni  biologicznej. Gościom odwiedzającym naszą szkołę prezentację zagadnień  przygotowali uczniowie kl  II a.
Zarówno uczniowie klas szóstych szkół podstawowych jak i gimnazjaliści mieli okazję utrwalić oraz poszerzyć swoją wiedzę z anatomii  i fizjologii człowieka, zaś gimnazjaliści zdobyli dodatkowo nowe doświadczenie – prezentowania  własnych wiadomości i umiejętności.

 
Światowy Dzień Zdrowia
Światowy Dzień Zdrowia jest obchodzony 7 kwietnia każdego roku , w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia.
W tym roku tematem przewodnim było Bezpieczeństwo Żywności.
Światowy Dzień   Zdrowia ma uświadomić  rządom, producentom, przedsiębiorstwom handlowym i społeczeństwom,  jak ważna dla naszego zdrowia jest  bezpieczna żywność.
Żywność może być źródłem różnych groźnych chorób przenoszonych drogą pokarmową Uprawiana w nieodpowiednich warunkach może zawierać  substancje chemiczne (naturalnie występujące toksyny, trwałe zanieczyszczenia organiczne - TZO oraz metale ciężkie).
Przyczyną chorób są także wirusy i priony.
Nieodpowiednio przechowywana jest źródłem substancji szkodliwych lub wręcz trujących wytwarzanych przez organizmy w niej bytujące ( bakterie,  grzyby czy pasożyty).
Uczniowie naszej szkoły  opracowując plakaty z okazji Światowego Dnia Zdrowia   uwzględnili w swoich pracach także występowanie w produktach spożywczych różnorodnych  substancji takich jak : barwniki, aromaty, wzmacniacze smaku, substancje zagęszczające i słodzące oraz  środki konserwujące.
Z plakatów powstała wystawa pt „ W jakim stopniu bezpieczna jest żywność, którą spożywasz?”

 
Wilanów

Wilanów – letnia rezydencja Jana III Sobieskiego to tytuł gazetki w holu szkoły.
Ma ona przybliżyć uczniom posiadłość , która powstała z  inicjatywy Jana  III  Sobieskiego i była jego ulubionym miejscem pobytu.
W pałacu i ogrodach Wilanowa świat przyrody i sztuki przenikają się wzajemnie, tworząc niepowtarzalną całość.

 
Zimowe krajobrazy  z telefonów komórkowych uczniów

Zamieszczone zdjęcia świadczą o tym, że telefony komórkowe mogą mieć inne zastosowanie niż to,  opisane humorystycznie  przez jedną z uczennic G2:
„ do tych zdjęć tajnie każdemu pstrykanych
i sprawdzianów od razu kolegom wysyłanych”.

  


 





Zima ptaków

Zima to trudna dla ptaków pora roku.  Ale właśnie zimą mamy  możliwość oglądania tych gatunków,  które latem  trudno zauważyć w gąszczu liści.
Chętni uczniowie klas drugich wykonali plakaty ptaków zimujących w Polsce.  Mamy nadzieję że wystawa , która z nich powstała, przyczyni  się do większego zainteresowania  ptakami żyjącymi w naszym otoczeniu.


 


Rozpoznawanie pospolitych gatunków ptaków.
Najbardziej wyróżniającą się gromadą kręgowców są ptaki. Pojawiły się na Ziemi przed 140 milionami lat. Źródła podają, że obecnie na Ziemi żyje 8600 gatunków , zaś w Polsce 450.
Wielu ludzi rozpoznaje egzotyczne gatunki jednak nie tak łatwo wymienić cechy , które odróżniają gatunki ptaków żyjących obok nas.
Warto zadać sobie odrobinę trudu aby rozpoznać chociaż niektóre z nich.
Zacznijmy od dwóch gatunków sikor: modrej i bogatki.


Wszyscy wiedzą,  że dzięcioł kuje dziobem i wydobywa spod kory owady – szkodniki. W Polsce występuje  osiem  gatunków  dzięciołów.  Najpospolitszym jest dzięcioł duży.

Obserwacja ptaków
     Obserwowanie ptaków inaczej nazywamy ptasiarstwem. Jest to swego rodzaju hobby, polegające na obserwacji ptaków gołym okiem lub przez przyrządy optyczne.
     Ptaki możemy obserwować o każdej godzinie i każdego dnia, ale jednak są na to skuteczniejsze sposoby. Wybierając się wczesnym rankiem trafimy na okres największej dobowej aktywności ptaków (2 godziny po wschodzie słońca i o zmierzchu), natomiast jeśli chodzi o porę roku, najlepszym czasem na nasze hobby są wiosenne i jesienne migracje. W południe, kiedy słońce grzeje bardzo mocno, najłatwiej spotkać ptaki drapieżne i brodzące, które krążyć będą w kominach ciepłego powietrza. Aby szybko rozpoznać ptaka, potrzebna nam będzie wiedza na temat jego wielkości, koloru upierzenia, czy wydawanego przez niego głosu. Są to niektóre z czynników, które mogą nam pomóc w obserwacji, pamiętając jednak o tym, że równie ważne są informacje o środowisku jego życia.
    Jednak jeśli nie mamy możliwości i na tyle wiedzy by profesjonalnie się tym zajmować, możemy badać zachowanie ptaków poprzez stawianie karmników, czy wieszanie zimą słoniny za oknem lub na balkonie.
                                                                                  M. Kizielewicz
 
 

 

 

 

 

 

„ Cudze chwalicie swego nie znacie……..”
                                                                                                            Stanisław Jachowicz


Udział w  premierze filmu  „Eko skarby pomorskiej przyrody”  zainspirował uczniów do wykonania gazetki  ściennej  pt  „ Osobliwości przyrodnicze Pomorza Środkowego” .  Wykonanie jej przyczyniło się do  dalszego  wzbogacenia  wiedzy o unikatowych cechach  regionu w którym mieszkamy oraz  konieczności  ochrony jego  środowiska.



Rok szkolny 2013/2014
 
Światowy Dzień Zdrowia

7 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia. W bieżącym roku tematem przewodnim były choroby przenoszone przez wektory.
 Uczniowie kl III b przygotowali  najważniejsze informacje o  wektorach,  organizmach  przenoszących  groźne drobnoustroje wywołujących wiele chorób np.   malarię, zapalenie mózgu, czy boreliozę.
Zagadnienia te przedstawili  w trakcie lekcji biologii i jako gazetkę na tablicy w holu szkoły.




 









 
„Było wysypisko jest uroczysko”
W środę 05.02.2014 r uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w kolejnym przedsięwzięciu w ramach projektu którego celem jest aktywizowanie dzieci i młodzieży na rzecz działań proekologicznych oraz edukowanie ich w zakresie ochrony środowiska i szkodliwości śmiecenia w lesie. Spotkanie odbyło się w Nadleśnictwie Szczecinek a prowadzili je przedstawiciele „Fundacji Nasza Ziemia” z Warszawy. W trakcie warsztatów uczniowie określali zagrożenia lasów wynikające z istnienia w Polsce licznych nielegalnych wysypisk śmieci, zapobiegania ich powstawaniu oraz sposobów likwidacji.
W drugiej części spotkania uczniowie przygotowywali projekt społecznej kampanii edukacyjno- informacyjnej związanej z obowiązującą w Polsce od 1 lipca 2013r ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tzw „ustawę śmieciową”. Powstały interesujące plakaty, transparent, wywiad, spot i ulotka promujące pozytywne zachowania.
Gościnne Nadleśnictwo poczęstowało uczestników grochówką a od gości z Warszawy wszyscy otrzymali przewodniki do prowadzenia leśnych obserwacji i eksperymentów.
Fotoelacja ze spotkania w galerii



 
Od czerwca 2013 roku uczniowie naszej szkoły uczestniczą w akcji edukacyjnej „Było wysypisko, jest uroczysko” zorganizowanej przez  Centrum Informacyjne Lasów Państwowych pod patronatem Ministra Środowiska.
Celem projektu jest pokazanie korzyści i zmian jakie w zachowaniach  społecznych wprowadziły nowe regulacje prawne gospodarowania odpadami stałymi a także wskazać konieczność i celowość przywracania do stanu naturalnego terenów zdewastowanych.
W czasie wyjazdów do lasu na terenie Leśnictwa Dalęcino uczniowie porządkowali „dzikie” wysypisko śmieci i przygotowali teren pod nasadzenia. 26 września 2013 r na wcześniej  ogrodzonym  i  stalerzowanym obszarze  posadzili  360 sadzonek miododajnych i owocujących drzew i krzewów:  lipę, śliwę tarninę, dziką różę i  jarząb szwedzki.
Marzeniem wszystkich  jest stworzenie ptasiej remizy – miejsca gniazdowania i żerowania ptaków.
Wyjazdy młodzieży organizują pracownicy Nadleśnictwa Szczecinek, którzy służą nam radą, pomocą i odkrywają przed nami tajemnice przyrody. Byli naszymi przewodnikami w czasie wycieczki do rezerwatu „Bagno Kusowo”, w którym obserwowaliśmy unikatowe gatunki roślin np. rosiczkę okrągłolistną, wełniankę pochwolistną,  czermień błotną czy widłaki.
Fotorelacja w galerii
 

Rok szkolny 2012/2013

Dzień Ziemi 2013

Człowiek jest powołany,  aby uprawiać ogród ziemi i strzec go, jest zatem w szczególny sposób odpowiedzialny za środowisko życia,      
                                                                                                Jan Paweł II
 
Współczesny człowiek żyje z dala od natury, otoczony budynkami, drogami, fabrykami i liniami energetycznymi.
Są jednak miejsca na Ziemi, które możemy nazwać królestwami dzikiej przyrody. Miejsca te są chronione przez człowieka jako parki narodowe.
W ramach obchodów Dnia Ziemi uczniowie naszego gimnazjum wykonali  plakaty i  prezentacje multimedialne parków narodowych świata.
Z plakatów powstała wystawa  pt „ Królestwa dzikiej przyrody”.



Najciekawsze prezentacje wykonali:
  1. A. Bracki  II b
  2. M. Brankiewicz  III e
  3. E. Filakiewicz  III e
  4. M. Kozłowski  III e
  5. K. Pawlak i M.  Jakubiec II c
  6. S. Kowara II a
  7. S. Jaskółka I d
 
Zachowanie piękna otaczającej nas przyrody jest możliwe wówczas gdy w codziennym życiu będziemy stosować zasady jej  ochrony i obrony przed skutkami cywilizacji. Spośród wielu czynników zagrażających środowisku  są odpady. Jedną z metod  utylizacji odpadów stałych jest segregacja.
Problem odpadów i zasady segregacji śmieci były głównym tematem apelu okolicznościowego przygotowanego przez klasę II a i VI a dla uczniów ISP.

 
 
 
W dniach 22-26 kwietnia 2013 r. nastąpiło rozstrzygnięcie Międzyszkolnego Konkursu Ekologicznego dla szkół podstawowych, zorganizowanego w ramach międzynarodowego projektu „Wasteland” – LLP Comenius
Wysoki poziom artystyczny prac i inwencja twórcza  uczniów ISP zyskały uznanie organizatorów – Gimnazjum nr 1.
 Oto lista nagrodzonych:
  1. W kategorii na projekt pojemników służących do segregacji śmieci:
III m  – Maciej Zalewski  kl V a
Wyróżnienie: Mateusz Szubert kl  VI a
 
  1. W kategorii na plakat namawiającego mieszkańców  Szczecinka do segregacji śmieci:
I m  – Michał Ławryk  kl V a
II m – Jakub Osiak kl V b
Wyróżnienie: Joanna Trzcińska kl IV a
           Bartosz Podgórski  kl  V b
           Jakub Liniewicz  kl IV a
 
  1. W kategorii na wiersz o tematyce ekologicznej:
I m -Martyna Żemło kl V b
Wyróżnienie:Dominik Jania kl kl IV a
Oliwia Szałkowska kl IV a
Mateusz Szubert kl VI a
 
  1. W kategorii na wiersz o tematyce przyrodniczej:
I m -Eliza Kabat kl V a
III m – Klaudia Suchanowska kl V a
Wyróżnienie: Jakub Dąbrowski kl V a
 

 
Październik większości z nas kojarzy się z Dniami Ochrony Przyrody. Jednak w tym miesiącu od wielu lat obchodzimy również Europejskie  Dni Ptaków .
Jesień to czas w którym wiele gatunków ptaków zaczyna migracje. O tej porze roku możemy zobaczyć i usłyszeć klucze lecących żurawi i gęsi gęgawych. W ich miejsce w poszukiwaniu pożywienia przylecą z północy gęsi zbożowe.
Aby przybliżyć społeczności szkolnej zagadnienia związane z  odwiecznymi prawami przyrody chętni uczniowie  wykonali  wystawy  pt. „ Jesienne drzewo”,  „Żyj w zgodzie z naturą” oraz  „Ptaki – gniazdujące w Polsce”.


 


 

Rok szkolny 2011/2012

 
ŚWIATOWY  DZIEŃ ZDROWIA.   2012
07  kwietnia obchodzony jest  Światowy Dzień Zdrowia.  W ramach  comiesięcznych  zadań profilaktycznych podjęto działania mające na celu przybliżenie uczniom zasad zdrowego stylu życia.



 


DZIEŃ ZIEMI 2012
Uczniowie klas V a  i VI a ISP przypomnieli społeczności szkolnej jak piękne i różnorodne jest środowisko naszej planety.


















Magdalena Stefańska uczennica kl VI a recytacją  wiersza  pt „ Czerwony Kapturek” zdobyła II miejsce w  międzyszkolnym konkursie  „ Przyroda w poezji i prozie”  organizowanym przez ZGM LOP .

 

 


 

 


Otrzymaliśmy wyniki przeprowadzonego 3 listopada I Ogólnopolskiego Konkursu  MEDITEST o budowie, funkcjonowaniu organizmu człowieka oraz współczesnych zagrożeniach jego zdrowia.
W konkursie uczestniczyło 15 uczniów (ISP i Gimnazjum). Siedmiu z nich osiągnęło wynik lepszy od średniej województwa zachodniopomorskiego. Są to:
 

  • Kuchta Tomasz  ucz kl.  III c   48 / 60pkt
  • Reszke  Wojciech  ucz kl.   III c   47 pkt.
  • Żakowska Dominika  ucz kl.  II a  44 pkt.
  • Dziadek  Joanna  ucz  kl. II c 43 pkt.
  • Dorogusz  Jan  ucz kl. III c  42 pkt.
  • Kryszczyńska  Alicja  ucz kl. II c 41 pkt.
  • Kordowski Piotr  ucz kl.  II a 37 pkt.

Rozstrzygnięty  został również  Międzyszkolny  Konkurs  Plastyczny pt. „Papierosom mówię NIE” zorganizowany przez  SP6. Jakub Osiak uczeń kl IV b zdobył II miejsce.
 



Rozstrzygnięty  został międzyszkolny konkurs plastyczny pt. „ Świta Borewita”

W kategorii szkół podstawowych nagrodzeni zostali:
I  miejsce  Oliwia Szuper uczennica kl V b  SP nr 7 II miejsce Michał Karolewski uczeń kl V b SP  nr 6
 III miejsce Maciej Kordowski uczeń kl V a  ISP i Katarzyna Kania uczennica kl IV a  ISP

W kategorii gimnazja:
I miejsce Emilia Muciek kl.  I d   Gimnazjum nr 2 II miejsce  Karolina Cerk  kl. I a  Gimnazjum nr 2 III miejsce  Daria Ruszkowska kl. II a  Gimnazjum nr 1
 

Wyróżnieni uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe.
Uczniom biorącym udział w naszym konkursie  i nauczycielom opiekunom serdecznie dziękujemy.
 



Tegoroczny „Dzień Bez Papierosa” przypadł 3 listopada. Gazetka w holu szkoły skłania do refleksji nad koniecznością dokonywania właściwych wyborów.

 

 


Chętni uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie wiedzy na temat zdrowia  i jego ochrony organizowanym przez Ogólnopolskie Centrum Edukacji.

 

 

 

Jak co roku rozpoczęliśmy działalność udziałem w akcji „ Sprzątanie Świata – Polska 2011”pod hasłem „ Lasy to życie – chrońmy je”. 16 września uczniowie klas IV  ISP i  I  Gimnazjum  sprzątali  teren  wokół szkoły, osiedle przy ul. Koszalińskiej i park przy ul. Kołobrzeskiej.
 
Kontynuujemy  działania z roku ubiegłego zmierzające do poszerzenia naszej wiedzy na temat polskich lasów.
Najcenniejsze pierwotne obszary leśne nazywamy puszczami.
Informacje o ich położeniu , florze faunie oraz związanych z nimi wydarzeniach historycznych  były tematem plakatów wykonanych w ramach Październikowych Dni Ochrony Przyrody (kliknij aby powiększyć).

 

 

 

 


Rok szkolny 2010/2011


Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2011 Międzynarodowym Rokiem Lasów.
Tegoroczny Dzień Ziemi obchodzono pod hasłem „Las całkiem blisko nas”. Uczniowie naszej szkoły poszerzali wiedzę o florze polskich lasów wykonując  opis  jednego gatunku  rośliny  runa lub podszytu. Z wykonanych prac powstała wystawa, która uświadomiła uczniom i gościom naszej szkoły piękno i bogactwo polskich lasów.

 


Wielu z nas  żyje w przyjaźni ze zwierzętami.   Mamy w domach psy , koty i inne  często egzotyczne  gatunki.
Naszych pupili zaprezentowaliśmy na wystawie fotograficznej  pt   Nasi „czworonożni” przyjaciele.

 

 


W ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia  chętni uczniowie naszej szkoły  przygotowali informacje o wybitnych naukowcach , których odkrycia z dziedziny medycyny, fizyki, chemii oraz wynalazki techniczne przyczyniają się do diagnozowania i leczenia groźnych chorób. Umożliwiają one podejmowanie działań profilaktycznych  w  celu poprawy zdrowia człowieka.
Najciekawsze prace zaprezentowane zostały na wystawie w holu szkoły.