Koło ekologiczne prowadzi mgr M. Szczerbińska
Rok szkolny 2024/2025
Uczniowie klas IVa oraz IVb podczas lekcji przyrody wykonali makiety lasu. Do zrobienia ciekawych prac wykorzystali zdobytą podczas wcześniejszych zajęć wiedzę teoretyczną o budowie lasu i jego mieszkańcach.
Rok szkolny 2023/2024
Konkurs „Zadymiony – mówimy NIE biernemu paleniu”
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Szczecinku informuje, iż w dniu 14.12.2023r. rozstrzygnięto powiatowy etap konkursu „Zadymiony – mówimy NIE biernemu paleniu” .
Konkurs zorganizowany był w ramach Światowego Dnia Rzucania Palenia, skierowany do uczniów szkół podstawowych klas 4-6 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Celem głównym konkursu było wzmocnienie świadomości uczestników konkursu w zakresie problematyki uzależnienia od tytoniu oraz szkodliwości biernego palenia. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu pracy plastycznej techniką collage.
Do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinku wpłynęło 28 prac od uczniów klas 4-6 szkół podstawowych naszego powiatu.
Komisja Konkursowa w składzie : Izabela Jadwiżyc, Joanna Filipowicz , Anna Bąk, Anna Bieniek i Magdalena Kęsiska - pracownicy PSSE w Szczecinku, po wnikliwej analizie prac pod względem poprawności merytorycznej, zgodność z regulaminem, tematyką konkursu i pomysłowością młodych autorów, wyłoniła 3 laureatów konkursu i przyznała 3 wyróżnienia za stworzenie tak wspaniałych dzieł plastycznych.
I miejsce : STANISŁAW NIEBÓJ SP nr 5 Szczecinek
II miejsce : HANNA SIERECHAN SP nr 6 Szczecinek
III miejsce: MAJA TKACZUK SP nr 5 Szczecinek
Wyróżnienie: SAMUEL CHORĄŻAK SP Juchowo, ADRIAN WIĄCEK SP nr 5 Szczecinek, BARTEK PIĄTKOWSKI SP nr 5 Szczecinek
Zgodnie z regulaminem konkursu, praca laureata została przekazana do WSSE w Szczecinie do wojewódzkiego etapu konkursu.
Wszystkim laureatom, wyróżnionym jak także uczestnikom serdecznie dziękujemy i gratulujemy.
11 grudnia klasa IVd uczestniczyła w warsztatach przyrodniczych „Bioróżnorodność”. Uczniowie poznali znaczenie bioróżnorodności w przyrodzie oraz wpływ na nią działalności człowieka. Przekonali się, że ludzie są integralną częścią przyrody i bardzo od niej zależą. Zagadnienia te łatwiej było dzieciom zrozumieć dzięki ciekawej formie zajęć- warsztatom z wykorzystaniem gier edukacyjnych. Na zakończenie uczniowie wykonali prace plastyczne ukazujące gatunki zwierząt chronionych w Polsce.
Rok szkolny 2020/2021
Uczniowie klasy 5a, 5b i 5 OMS w dniach 21-22 września uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych w Lipiu w ramach projektu: Budowa Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie Związku Miast i Gmin Dorzeczy Parsęty. Zajęcia odbywały się w osobliwej i niecodziennej scenerii. Uczniowie poznali ciekawe formy geomorfologiczne, charakterystyczne dla krajobrazu polodowcowego, poznali bogactwa form przyrody ożywionej i nieożywionej.
Rok szkolny 2020/2021
Wpływ pandemii na stan środowiska
Epidemia Koronawirusa ma zauważalny wpływ na stan środowiska przyrodniczego, wodę i energię. W większości dziedzin ochrony środowiska zaobserwowano znaczące poprawy wskaźników. Niestety wielu ekspertów ma spore wątpliwości, czy ta zmiana będzie długotrwała. Wszystko w dużym stopniu zależy od zmiany świadomości społeczeństwa.
Zanieczyszczenie powietrza - czyste niebo.
Wiosenny lockdown związany z pandemią Koronawirusa spowodował spadek zanieczyszczeń powietrza na całym globie. Szczególnie widoczne było to na początku pandemii, kiedy w wielu krajach zdecydowanie ograniczono możliwość przemieszczania się. W wyniku nałożonych restrykcji zatrzymany został transport samochodowy oraz lotniczy, jedno z głównych źródeł zanieczyszczeń atmosferycznych. Dodatkowo zamknięto wiele zakładów produkcyjnych, które również przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza, którym oddychamy.
Zużycie energii, a zamkniecie miejsc pracy.
Sporo miejsc pracy zostało czasowo zamkniętych, a osoby które pracowały zdalnie generowały zdecydowanie nisze zużycie choćby ze względu na fakt, iż w gospodarstwach domowych urządzenia są często energooszczędne. W pierwszych miesiącach pandemii zamknięto również szkoły, przedszkola, centra handlowe oraz inne instytucje. Z danych polskich sieci energetycznych spadek zużycia prądu w naszym kraju w okresie zamknięcia wielu placówek spadł o około 12%.
Zasoby wodne, a wzmożona higiena.
Pomimo wymogu zwiększonej higieny przed zakażeniem Koronawirusem zużycie wody w okresie pandemii i restrykcyjnych ograniczeń wcale nie wrosło. Przedsiębiorstwa wodociągowe obserwują w ostatnich miesiącach zmniejszone zapotrzebowanie na wodę. Może to mieć związek między innymi z faktem, iż wiele zakładów produkcyjnych które pobierały znaczne ilości tego cennego płynu było czasowo zamknięte. Dodatkowo lockdown przyczynił się również w wielu miejscach na świecie do poprawy jakości wody. Jest to pośrednio związane z ograniczeniem przemieszczania się i zamkniętym transportem – również wodnym
Odpady – maseczki na ulicach i wyrzucanie żywności.
W tym kontekście pandemia niestety zdecydowanie pogorszyła stan, który już wcześniej wcale nie był zadawalający. Obecnie jest mnóstwo odpadów, których wcześniej nie było – jednorazowe maseczki i rękawiczki, plastikowe opakowania po żelach dezynfekcyjnych – to chyba najgorsze z możliwych rodzajów odpadów. W większości w ogóle nie nadają się do recyklingu, a w naturze mogą się rozkładać nawet przez 500 lat. Dodatkowo szpitale produkują zdecydowanie większe ilości odpadów medycznych związanych z zabezpieczeniem personelu, ale również leczeniem chorych. Zdecydowanie częściej kupujemy również żywność pakowaną w jednorazowe opakowania, ze względu na strach przed wirusem. Zwiększył się również problem marnowania żywności. Może to być na pewno związane z faktem, iż na początku pandemii wiele osób robiło zapasy żywnościowe, które ostatecznie okazały się zupełnie nie potrzebne.
Zmiany długofalowe – nadrobienie strat produkcyjnych.
Pomimo, że krótkoterminowo wydaje się, że Koronawirus miał pozytywny wpływ na środowisko to wszystko zależy od tego co będzie się działo w najbliższych miesiącach i latach a tutaj przewidywania nie są zbyt optymistyczne. Zapaść finansowa zmusi gospodarki do nadrobienia strat. Dodatkowo rządy będą musiały zmienić priorytety działań i niestety inwestycje w energię odnawialną, wydatki na ochronę przyrody itp. Zejdą na dalszy plan. Ze względu na walkę z pandemią państwa przekładają zaplanowane wcześniej działania na rzecz klimatu.
Nasza świadomość, a przyszłość Ziemi.
W długofalowych zmianach wpływających na poprawę jakości środowiska bardzo duże znaczenie ma również świadomość i zachowanie konsumentów – czyli nas. Obserwacje socjologów wydają się bardziej optymistyczne. Ponad połowa naszych rodaków uważa, że po pandemii świat powinien być bardziej zrównoważony, wielu z nich podczas lockdownu zaczęła doceniać małe rzeczy, kontakt z naturą, miała czas na przemyślenie wielu spraw. Uważa się, że społeczeństwo zmieni swój model życia na bardziej zrównoważony. Mówi się nawet o tak zwanej „kwarantannie konsumpcji”, która pokazała ludziom, że nasza ziemia ma skończone zasoby. Możliwe, że część społeczeństwa zreflektuje się i zastanowi. Tak naprawdę wszystko pozostaje w naszych rękach, bo zmiany konsumentów mogą pociągnąć za sobą zmiany największych firm, które są odpowiedzialne za przyszłość naszej planety.
Patryk Karawajski VII b
Przyroda w czasach pandemii.
Wszystkich zaskoczyły ostatniego czasu informację o wirusie pod nazwą Covid-19. Wielu ludzi musiało zmienić swój dotychczasowy tryb życia. Siedząc w domu, ludzie zaczęli coraz więcej myśleć o wyjeździe do lasu, czy na łono natury.
Dla ludzi wyjazd do lasu stał się oderwaniem od rzeczywistości. Spacer między drzewami był czymś cudownym. Człowiek na nowo poznawał las, i jego mieszkańców. W czasie pandemii gdy ludzie siedzieli w domach i nie przemieszczali się samochodami, gdzie duże fabryki były zamykane, powietrze było czystsze. Nie było smogu od spalin. Ciekawym zjawiskiem były także zwierzęta, które wychodziły na ulice miast.
Ludzie dopiero w czasie zagrożenia zaczynają doceniać jak ważna jest dla nich przyroda.
Autor: Bartosz Makaryk
W poznawaniu świata pomagają nam narządy zmysłów. Uczniowie klasy IVa, omawiając na lekcji przyrody zmysły badali doświadczalnie zjawisko współpracy smaku, węchu i wzroku.
Było wesoło, ale co najważniejsze dzięki doświadczeniu uczniowie praktycznie poznali jedną z tajemnic naszego organizmu.
W ubiegłym tygodniu w ramach projektu:"W zgodzie z naturą - Juchowo Farm miejscem edukacji dzieci i młodzieży w trosce o zdrowy styl życia i zrównoważony rozwój" uczniowie klas IV-VII uczestniczyli w warsztatach ekologicznych "Od ziarna do chleba". Podczas wycieczek poznali proces produkcyjny pieczywa – od ziarna, które jest wysiewane przez rolnika, do wypieku bochenka lub bułki przez piekarza. Rozróźniali różne gatunki zbóż, a nawet własnoręcznie przygotowali chałki. Mieli także szansę dokarmiać zwierzęta hodowlane. Wspólnie zjedzono pyszne śniadanie z produktów ekologicznych, a w drogę powrotną każdy zabrał swój wypiek.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w galerii
10 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Jeża. Ten budzący sympatię mały ssak, w miesiącu październiku stał się obiektem szczególnego zainteresowania uczniów naszej szkoły.
Uczniowie klas IV-VIII poszerzali wiedzę na temat budowy, środowiska życia, potrzeb, zwyczajów i zagrożeń jeży na lekcjach przyrody i biologii. Wykonywali plakaty, prezentacje multimedialne i brali udział w Jeżowym quizie. Najszerszą wiedzą wykazał się duet z klasy IVa: Anastazja Beśka i Julia Chodkiewicz.
Młodsi uczniowie brali udział w konkursie plastycznym na przestrzenną figurkę jeża. Zaangażowanie uczniów, ich kreatywność, różnorodność wykorzystanych materiałów budziły zachwyt oglądających wystawę prac. Komisja konkursowa szczególnie doceniła jeże autorstwa następujących uczniów:
I MIEJSCE Filip Pietrzak, klasa IVa
II MIEJSCE Borys Tkaczuk, klasa IIa
III MIEJSCE EX AEQUO Kacper Dąbrowski, oddział przedszkolny
Wiktoria Leśniewska, klasa IVa
Mikołaj Karczewski, klasa IIb
Nikola Kraemer, klasa IIb
Wiktoria Kwiatkowska, klasa Ib
Wszystkim uczestnikom jeżowej zabawy dziękujemy,
a zwycięzcom serdecznie GRATULUJEMY!
Zapraszamy do galerii
Marzena Szczerbińska i Joanna Szczęśniak
„W zdrowym ciele, zdrowy duch”. To prawda stara jak świat. Ciągle słyszymy, że musimy się ruszać, że nie wolno nam unikać lekcji wychowania fizycznego, że warto uprawiać sport. Ale czy rzeczywiście tak jest? Jakie korzyści dla naszego zdrowia, samopoczucia i urody wynikają z aktywności fizycznej?
Przekonajcie się oglądając prezentacje przygotowane przez Waszych kolegów i … RUSZAJMY SIĘ!
Rok szkolny 2019/2020
Wyniki szkolnego konkursu na rzeźbę ,,Zwierzęta pustyń lodowych"
1 miejsce Soińska Jagoda VIII A Mista Krystian VIII A
1 miejsce Żemło Wanesa VII B Bobrowska Klaudia VII B
2 miejsce Kuczko Kacper VIII A Miksza Adam VIII A
2 miejsce Prącik Maciej IV A Pik Julia IV A
2 miejsce Stasiewicz Aleksandra IIIE
3 miejsce Zielińska Dominika VIII A Stańczyk Nikodem VIII A
3 miejsce Kowalewski Kacper VII B Niebój Małgorzata VII B
3 miejsce Silistrowska Iza Va Szerol Kinga Va
Co wiosną w trawie piszczy?
W czerwcu nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Co wiosną w trawie piszczy?” zorganizowanego przez Szkołę Podstawową nr 7 im. Noblistów Polskich oraz LOP .
Jury doceniło zdjęcia 5 uczniów naszej szkoły.
Gratulujemy wyróżnionym umiejętności dostrzegania piękna otaczającej nas przyrody i uchwycenia tego obrazu w obiektywie.
Rok szkolny 2017/2018
Ocena czystości wód Jeziora Trzesiecko - zajęcia terenowe.
W ramach zajęć rozwijających zainteresowania z geografii i biologii odbyły się warsztaty terenowe. Ich celem było:
- poznanie budowy geologicznej terenu na którym leży jezioro,
- poznanie makrofauny dennej jeziora,
- zrozumienie związku między ilością i różnorodnością organizmów
a stopniem czystości wody,
- umiejętność pracy w grupie,
- korzystanie z różnych źródeł informacji.
W trakcie zajęć uczniowie poszerzyli swoje wiadomości z zakresu ekologii i ochrony ekosystemów wodnych.
Zaangażowanie uczniów potwierdziło, że zajęcia były bardzo interesujące.
Dzień Ziemi
Światowy Dzień Ziemi obchodzony jest na świecie od 1970r a w Polsce od roku 1990. Dzień ten ma skłaniać do refleksji nad tym, jak dbać o naszą planetę, nie tylko od święta. Obecnie jest on organizowany w 192 krajach. Z tej okazji postanowiłyśmy wykonać gazetkę aby pokazać uczniom naszej szkoły , jak ważne i piękne jest środowisko naturalne. Jest to miejsce naszego życia i właśnie dlatego jesteśmy zobowiązani je chronić. Jeżeli nie zadbamy o jego czystość skazani będziemy na życie wśród odpadów.
Uczennice klasy II C
Warsztaty kulinarne
W czwartek 22.03.2018 w ramach realizacji projektu edukacyjnego wybraliśmy się na warsztaty kulinarne do Zespołu Szkół Nr 2 im. Ks. Warcisława IV w trakcie których, poszerzyliśmy swoją wiedzę o zaletach warzyw, owoców i różnych produktów spożywczych oraz korzyściach płynących ze zdrowego odżywiania.
Na miejscu zostaliśmy podzieleni na 4 grupy. Każdy zespół miał przygotować jedną potrawę: tortillę, pizzę z gruszką, wędzonym twarogiem oraz rukolą, babeczki i sok à la Kubuś .
Pomagali nam uczniowie ze szkoły w której odbywały się warsztaty. Gdy wszystkie potrawy były gotowe zabraliśmy się do jedzenia.
Warsztaty te zmieniły nasz tok myślenia na temat diety i dbania o samego siebie.
Uczniowie klas trzecich
Mokradła i bagna to obszary łączące cechy siedliska lądowego i wodnego. Charakteryzują się one :
Za największe tereny bagienne w Polsce uznawane są obszary otaczające jeziora Łebsko i Jamno oraz występujące w dolinach rzek Biebrzy ( Biebrzański Park Narodowy) i Odry. Wielkie znaczenie mają również bagna i rozlewiska Puszczy Białowieskiej.
Na świecie największe mokradła to Pantanal w Ameryce Południowej i bagna znajdujące się na obszarach z tzw. wieczną zmarzliną.
Mokradła i bagna mają ogromne znaczenie:
Sytuacja tych cennych obszarów mimo szerokiej ochrony ciągle ulega pogorszeniu. Niszczenie następuje głównie w wyniku :
Zuzanna Linkiewicz
Jakub Liniewicz
Wolne dni w maju są doskonałą okazją odkrywania i poznawania nieznanych obiektów i obszarów naszego kraju.
Wystawa, która powstała z prac uczniów, ma na celu pokazanie pięknych zabytków, ciekawych krajobrazów, szlaków turystycznych oraz imprez kulturalnych, a także zachęcić Polaków do aktywności fizycznej.
Dnia 15.03.18r uczniowie klas III gimnazjum w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Współdziałanie układów warunkiem zdrowia człowieka” odwiedzili Oddział Laboratoryjny w Szczecinku Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Szczecinie.
Uczniowie brali udział w zajęciach edukacyjnych poszerzających ich wiedzę na temat czynników szkodzących zdrowiu człowieka, ich identyfikacji i profilaktyce. W laboratorium mikrobiologicznym obserwowali szalki z pożywkami i namnożonymi hodowlami bakterii. Poznali miejsca poboru prób, sposoby ich identyfikacji. Wybrane szczepy bakterii obserwowali pod mikroskopem. Obserwacja hodowli bakterii pochodzących z ludzkich rąk uświadomiła uczniom konieczność dbania o codzienną higienę.
Pracownicy Sanepidu przekonali uczniów jak ważne jest również bezpieczeństwo i higiena pracy. Wskazali , jak wiele warunków musi być spełnionych, aby pracownikom nie groziło żadne niebezpieczeństwo. Zaprezentowali kilka urządzeń, np. miernik pomiaru poziomu oświetlenia czy hałasu, który sprawdza, czy natężenie dźwięku w zakładzie pracy nie uszkodzi pracownikom słuchu.
W jednej z sal laboratorium uczniowie dowiedzieli się, jak bada się poziom zapylenia powietrza w okolicznych zakładach pracy.
Na specjalnych sączkach widzieli efekty pomiaru różnych poziomów tych zanieczyszczeń - najwyższy w hucie. Poznali skutki nadmiernego zapylenia - alergię, pylicę płuc i inne choroby. Aby im przeciwdziałać po przekroczeniu norm każdy pracownik musi być wyposażony w maskę ochronną. Ciekawostką było to, że laboratorium posiadało wagę tak dokładną, że można odczytać na niej masę włosa.
Podczas zajęć w laboratorium chemii wody uczniowie utrwalili wiedzę na temat właściwości wody. Mieli okazję sprawdzić jej twardość i mętność. Mowa była tez o przewodnictwie prądu w roztworach wodnych i badane było przewodnictwo roztworu wodnego soli kuchennej. Ciekawostką zajęć był „chemiczny kameleon”, czyli obserwacja związku manganu w różnych stopniach utleniania. W nagrodę za dobra odpowiedź na pytanie uczniowie dostawali cukierki, co dodatkowo ich motywowało! Czas na zajęciach upłynął nam w bardzo miłej atmosferze i niestety bardzo szybko.
Zapraszamy na fotorelację
Zima w obiektywie.
To tytuł konkursu fotograficznego zorganizowanego przez Szkołę Podstawową nr 7 im Noblistów Polskich w Szczecinku.
W konkursie tym Patryk Karawajski uczeń klasy IV b zdobył III miejsce. Gratulujemy. Po prawej nagrodzona praca.
„Woda, powietrze, ziemia
Dnia 25.10.2017 r. w Zespole Szkół nr 2 im. księcia Warcisława IV w Szczecinku odbył się konkurs pt „Woda, powietrze, ziemia". Konkurs składał się z trzech etapów: pierwszy etap polegał na rozwiązaniu testu, drugą częścią był quiz geograficzny polegający na ułożeniu wyrazów bez patrzenia. Ostatnim etapem była część laboratoryjna, w której uczniowie musieli stworzyć własne doświadczenie. Podczas konkursu, który nie należał do łatwych musieliśmy zmierzyć się ze szkołami z całego Powiatu Szczecineckiego .
Nasz zespół w składzie Oliwia Szałkiewicz, Naria Tomkowicz, Jakub Liniewicz zajął II miejsce.
11 października klasy IIa i IIb gimnazjalne uczestniczyły w Centrum Edukacji Ekologicznej w Szczecinku w zajęciach prowadzonych przez naukowców Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Uczniowie podzieleni zostali na trzy grupy, które brały udział w różnych typach zajęć.
Pierwsze miały formę wykładu nt. eutrofizacji jezior. Pan Profesor omówił naturalny proces starzenia się jezior oraz przedstawił przyczyny jego przyspieszania działalnością człowieka.
Druga grupa poznawała różnorodność bezkręgowców wodnych strefy przydennej jeziora. Uczniowie zapoznali się z przygotowaną przez Pana Doktora prezentacją. W pobranej wcześniej z dna Jeziora Trzesiecko próbie wyszukali i oznaczyli niektóre gatunki bezkręgowców, następnie prowadzili ich obserwację mikroskopową. Trzecia grupa określiła właściwości fizyczne wody z naszego jeziora i wykonała preparat mikroskopowy z wyłowionego okazu rozwielitki.
Uczniowie klasy IIe
Warsztaty w Lipiu
Europejskie Dni Ptaków 2017
W tym roku symbolem Europejskich Dni Ptaków jest DROŹDZIK.
Jest to mały ptak drozdowaty wielkości szpaka.
W naszym kraju jest bardzo rzadkim wędrownym gatunkiem. Ma dosyć duża głowę, ciemną tęczówkę oka oraz grubą, białą wyraźną brew. Ciemny policzek, krótki dziób z ciemnym końcem oraz biały wąs.
Sylwetka dosyć krępa. Wierzch brązowy, ciemno kreskowany. Boki rdzawoczerwone, spód jasny. Ogon krótki, zakończony wcięciem.
Młode osobniki różnią się od dorosłych jasnymi plamkami na pokrywach skrzydeł.
Występuje na Islandii, Półwyspie Skandynawskim. W Polsce na północnym-wschodzie. Zimuje na południu i zachodzie Europy oraz w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Odżywia się dżdżownicami, ślimakami, owadami i innymi bezkręgowcami oraz owocami - głównie jagodami.
Erika Olszewska III d
Julia Dziedziejko III d
W ramach Europejskie Dni Ptaków z prac uczniów klas IV- VI Szkoły Podstawowej powstała wystawa zaś uczniowie kl II B Gimnazjum wykonali gazetkę tematyczną o budowie i fizjologii droździka.
Zbliża się zima, czy ktoś pomyślał co dzieje się z ptakami? Zastanówmy się, w jaki sposób możemy im pomóc.
Cuda natury
Dzika przyroda i obiekty stworzone przez naturę od wieków fascynują ludzi. Większość z nich znajduje się w obrębie parków narodowych. Zbliżające się wakacje to doskonała okazja aby podziwiać cuda natury. Pamiętajmy, że są one dla nas bezcenne a zbyt duże oddziaływanie cywilizacji może doprowadzić do ich zniszczenia.
Wielka Siklawa - królowa polskich wodospadów.
Skromny wodospad! Nie ma w świecie sławy.
Lecz tak mu pięknie w ukrytej czeluści,
Gdy na wiatr wstęgi srebrzyste rozpuści
Skromny wodospad szumiącej Siklawy.
A. Asnyk
Najwyższy wodospad w Polsce - Siklawa ( Wielka Siklawa) tworzony jest przez potok Roztoka, wypływający z Wielkiego Stawu Polskiego. Znajduje się w Tatrach Wysokich . Spadające wody dwiema lub trzema strugami oddzielają doliny: Pięciu Stawów Polskich i Roztoki. Wysokość progu ok. 65–70 m.
Wodospady na rzece Krka
Park Narodowy Krka jest położony w środkowej Dalmacji
( Chorwacja).
Rzeka Krka utworzona jest przez kilka dopływów, które zlewają się w mieście Knin. Krka przepływa przez suchy teren krasowy do Adriatyku. Jej kaniony i bariery z wapienia wytworzyły unikatową krainę. Na terenie parku rzeka tworzy wodospady, kaskady oraz bystrzyny.
Krasowe wodospady Krka stanowią niepowtarzalny fenomen przyrodniczy.
Największy i najładniejszy to Skradinski buk o długości 800 m i łącznej wysokości 45,7 m. Ma on 17 kaskad, o szerokości od 200 do 400 m.
Inne wodospady to: Bilusić Buk (20m wysokości), Bijan (15m wysokości) , Roski Slap ( 25,5 m wysokości) oraz Manojlovac, którego urok podziwiał już austriacki cesarz Franciszek Józef I, towarzystwie swojej małżonki Elżbiety.
Plitwickie Jeziora w Chorwacji
Jeziora Plitwickie leżą w południowej części gór Mała Kapela, wchodzących w skład Gór Dynarskich. Kompleks tworzą dwa zespoły połączonych kaskadowo jezior - Górne Jeziora i Dolne Jeziora. Zasilane są one systemem wód powierzchniowych, wśród których wyróżniają się potoki Crna rijeka i Bijela rijeka. Jeziora oddzielone są od siebie trawertynowymi groblami (wałami ziemnymi stworzonymi ze skały – z trawertynu), na których tworzą się wodospady.
Jeziora Plitwickie to 16 jezior krasowych. Długość wszystkich jezior wynosi łącznie 8,2 km, a ich łączna powierzchnia – ok. 200 hektarów.
Proces krasowienia to rozpuszczanie skał przez wody powierzchniowe i podziemne, jeden z rodzajów wietrzenia chemicznego. Krasowieniu podlegają skały: wapienie, dolomity, margle, gips, anhydryt, halit.
Wodospad Kamieńczyka
Najwyższy wodospad w polskich Karkonoszach. Próg wodospadu znajduje się na wysokości 843 m n.p.m. Wodospad spada trójstopniową kaskadą o wysokości 27 m do przepięknego Wąwozu Kamieńczyka.
Urok i baśniowy klimat wąwozu Kamieńczyka docenił Andrew Adamson reżyser brytyjskiej produkcji „Opowieści z Narnii : Książę Kaspian”.
Nakręcono tu sceny do ekranizacji tej znanej i cenionej książki C. S. Lewisa. Nie dziwi nas wybór producentów filmu. W wąwozie Kamieńczyka, z jego pionowo wznoszącymi się skalnymi ścianami, szumem spadającej z wysoka wody można poczuć się jakbyśmy zeszli do baśniowego królestwa.
Niagara – najsłynniejszy wodospad świata
Wodospad znajduje się na rzece Niagara i rozdzielony jest Wyspą Kozią (Goat Island) na dwie części: wschodnią (USA) o szerokości 323 m i wysokości 56 m oraz skupiającą 94% wody część zachodnią (Kanada), tworzącą rozległe półkole o szerokości ok 900 m i wysokości 54 m.
Wody wodospadu Niagara, zwany Nee-ach-gah-rah (Grzmiąca Woda) są świętymi wodami dla ludzi Irokezów.
Światowy Dzień Krwiodawcy „Krew łączy nas wszystkich”
Światowy Dzień Krwiodawcy został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i obchodzony jest od 14 czerwca 2004 r.
Krew oddaje aż 37% Europejczyków, co oznacza, że krwiodawstwo jest rozpowszechnione i coraz więcej osób się do tego przyłącza.
Krwi nie można kupić w aptece, ani jej wyprodukować, więc jedyna nadzieja w osobach, które zachcą się nią podzielić.
Kto może oddać krew?
Osoba zdrowa, w wieku od 18 do 65 lat. Mężczyzna, co dwa miesiące, kobieta, co trzy. Jednorazowo oddaje się 450 ml krwi. Jest to całkowicie bezpieczne. Nie ma możliwości wprowadzenia zakażenia w czasie oddawania krwi, bowiem używany sprzęt jest jednorazowy. Nie ma też „nadprodukcji” krwi. Korzyścią dla oddającego krew jest to, że za każdym razem jest poddawany badaniom, przez co ma pewność, że jest zdrowy. Zazwyczaj po oddaniu otrzymuje „słodki prezent” w postaci tabliczki czekolady. Jest to niesamowite uczucie wiedząc, że robiąc tak niewiele możemy uratować czyjeś życie.
Światowy Dzień Żółwia
Żółwie to bardzo stara grupa gadów. W erze mezozoicznej były pospolicie występującymi zwierzętami.
Cechą charakterystyczną tych zwierząt jest krępe, masywne ciało i ochronny kostno- skórny pancerz.
Pancerz żółwi lądowych jest wyższy i silniej wysklepiony a żółwi wodnych cieńszy i bardziej płaski.
Oczy tych zwierząt osłonięte są trzema powiekami.
Najmniejszy żółw pajączkowy osiąga 10cm długości. Natomiast pancerze olbrzymów z Galapagos dochodzą do 110 cm a żółwi z Seszeli osiągają 125cm długości.
Obecnie żyje na świecie około 220 gatunków żółwi.
W Polsce występuje tylko jeden gatunek: żółw błotny.
W wyniku działalności człowieka liczebność tych zwierząt gwałtownie się zmniejsza i wiele gatunków należy do rzadkości.
W ramach Światowego Dnia Żółwia z plakatów wykonanych przez uczniów powstała wystawa pt „ Żółwie małe i duże”.
Dzień otwarty szkoły
Witamy w świecie roślin to hasło dnia otwartego szkoły w pracowni biologicznej.
Uczniowie klas szóstych odwiedzający naszą szkołę, mieli okazję sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności z zakresu rozpoznawania, morfologii i anatomii roślin. Gimnazjaliści zadbali także, aby dla naszych gości była to również dobra zabawa.
„ Pokonaj cukrzycę”
W tym roku Światowy Dzień Zdrowia obchodzony był pod hasłem „ Pokonaj cukrzycę”. Posiadanie wiedzy o przyczynach, objawach i profilaktyce może zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby. W tym celu na korytarzach wykonano gazetki a na lekcjach biologii w klasach drugich przeprowadzono pogadanki.
Cukrzyca - choroba współczesnego świata
Cukrzyca to choroba z grupy chorób metabolicznych. Charakteryzuje się podwyższonym poziomem glukozy (cukru) we krwi. Jest to wynikiem defektu produkcji lub działania insuliny, produkowanej przez trzustkę.
Rodzaje cukrzycy:
Dwie główne przyczyny cukrzycy:
Nie oznacza to, że tylko ludzie otyli chorują!
Jak zapobiec cukrzycy?:
Julia kl III a
Pierwsze wiosenne kwiaty:
Organizmy wędrowne.
Każdego roku miliony organizmów pojedynczo lub grupami podejmują wędrówkę. Największym zainteresowaniem od dawna cieszyły się wędrówki ptaków. Migrują także ryby, ssaki i owady. Jednym z nich jest motyl monarch (Danaus plexippus), który może pokonać 3000 km.
Mimo wykorzystania osiągnięć techniki migracje zwierząt są nadal dla człowieka zagadką.
Podróżników nie brakuje także wśród roślin. Owoc palmy kokosowej przebywa długą podróż morską aby opanować nowe tereny.
Wędrówką organizmów zainteresowali się uczniowie klas pierwszych i drugich. Z ich prac powstała interesująca, okazała wystawa.
Ocieplenie klimatu
Jednym z gazów cieplarnianych jest dwutlenek węgla. Ma on największy udział w wywoływaniu efektu cieplarnianego.
Wzrost ilości uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych wiąże się z podnoszeniem temperatury powietrza w warstwie przyziemnej, co powoduje zmiany klimatu.
Ocieplenie klimatu pociąga za sobą szereg zmian w środowisku przyrodniczym.
Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia były tematem prac wykonanych przez chętnych uczniów klas
trzecich i drugich. Z plakatów powstała gazetka ścienna.
Wróbel i mazurek
Wróbel to ptak powszechnie znany, przebywający zawsze w pobliżu zabudowań ludzkich. Zimą systematycznie odwiedza karmniki.
W jego towarzystwie często występuje mazurek .
W przeciwieństwie do wróbli, można go spotkać również wśród pól i na brzegach lasów.
Wybiera się sójka za morze,
ale wybrać się nie może.
Sójka po mistrzowsku naśladuje głosy innych ptaków, szczególnie „miauczenie” myszołowa. Ptaka tego można usłyszeć podczas jesiennego i zimowego spaceru po lesie.
ŚWIĘTO DRZEWA
„ Czym jest drzewo, czy wiecie?
Ono wytwarza tlen.
Jest matką natury,
natchnieniem wielu poetów,
alegorią literatury, źródłem mebli i innych gadżetów.
Tak rolę drzewa opisały uczennice kl II c.
W tym roku szkolnym Światowy Dzień Drzewa w naszej szkole obchodzony był pod hasłem
„ Drzewo w literaturze i malarstwie”.
Na wystawie zaprezentowano m.in. utwory J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, J. Ejsmonda,
J. Tuwima, L. Staffa, J. Kasprowicza, B. Ostrowskiej, D Wawiłow oraz francuskiego poety
Y. Bonnefoya .
Piękno drzew było częstym tematem wybitnych malarzy. Dlatego obok utworów literackich
pojawiły się reprodukcje obrazów W. Wajsa, L. Wyczółkowskiego, R. Kochanowskiego, J. Fałata,
C. D. Friedricha i Vincenta van Gogha.
Kilka faktów o antybiotykach
Co roku w dniu 18 listopada obchodzimy Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach. Jego celem jest podniesienia świadomości na temat zagrożenia dla zdrowia publicznego, jakim jest oporność na antybiotyki, oraz racjonalnego stosowania antybiotyków.
Antybiotyki-(z greki anti-przeciw, bios-życie) wypływają na struktury komórkowe lub procesy metaboliczne innych mikroorganizmów, hamując ich wzrost i podziały.
Stosuje się jako środki w leczeniu wszelkiego rodzaju zakażeń bakteryjnych.
Odkrycie pierwszego antybiotyku (penicyliny) zostało dokonane w 1928 roku przez Alexandra Fleminga, który zauważył, że przypadkowe zanieczyszczenie podłoża pleśnią Penicillium notatum powstrzymuje wzrost kultur bakterii. Oprócz pleśni (grzyby niedoskonałe) zdolnością wytwarzania antybiotyków wyróżniają się promieniowce i niektóre bakterie.
Większość antybiotyków należy przyjmować godzinę przed jedzeniem, albo dwie po posiłku, popijając szklanką wody przegotowanej. Nie wolno ich popijać sokami owocowymi czy mlekiem. Jony wapnia zawarte w mleku, jogurcie czy kefirze tworzą z niektórymi lekami nierozpuszczalne sole, przez co zmniejsza się wchłanianie tych leków, w konsekwencji nie wykazują działania.
Biorąc antybiotyki należy pamiętać o prawidłowym sposobie żywienia. Antybiotyki oprócz bakterii chorobotwórczych, zabijają dobre bakterie jelitowe, którym zawdzięczamy odporność i prawidłowe działanie układu pokarmowego.
Po zakończeniu antybiotykoterapii trzeba odbudować swoja odporność. Nie wolno w tym czasie się przeciążać i nastawiać na działanie skrajnych temperatur. Dieta powinna obfitować w owoce i warzywa oraz produkty probiotyczne.
Wszystkie niezbędne informacje zostały wyeksponowane w gazetce ściennej.
Europejskie Dni Ptaków.
Słyszymy je wszędzie. W parku, w lesie, w mieście. Chociaż ich nie widać są nieodłącznym elementem naszego życia. Postarajmy się im pomóc, w trudnym okresie zimy.
Leci ptaszek wysoko,
leci ptaszek daleko.
Gdzie Ty lecisz dziecino?
Czy tu Ci niedobrze?
Czy tam będzie lepiej?
Odlatujesz w dal siną.
Zdążysz przed zimą?
Wrócisz tu wiosną?
Powitamy Cię z miłością ptaszyno.
Uczennice kl II B Gim
Corocznie w pierwszy weekend października obchodzimy Europejskie Dni Ptaków.
Ich celem jest zwrócenie uwagi ludzi na jesienną wędrówkę ptaków.
Symbolem Europejskich Dni Ptaków 2015 był żuraw.
Prezentowane zdjęcia pochodzą z wystawy, która powstała w ramach obchodów EDP.
Zima ptaków
Zima to trudna dla ptaków pora roku. Ale właśnie zimą mamy możliwość oglądania tych gatunków, które latem trudno zauważyć w gąszczu liści.
Chętni uczniowie klas drugich wykonali plakaty ptaków zimujących w Polsce. Mamy nadzieję że wystawa , która z nich powstała, przyczyni się do większego zainteresowania ptakami żyjącymi w naszym otoczeniu.
ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA. 2012
07 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. W ramach comiesięcznych zadań profilaktycznych podjęto działania mające na celu przybliżenie uczniom zasad zdrowego stylu życia.
DZIEŃ ZIEMI 2012
Uczniowie klas V a i VI a ISP przypomnieli społeczności szkolnej jak piękne i różnorodne jest środowisko naszej planety.
Magdalena Stefańska uczennica kl VI a recytacją wiersza pt „ Czerwony Kapturek” zdobyła II miejsce w międzyszkolnym konkursie „ Przyroda w poezji i prozie” organizowanym przez ZGM LOP .
Otrzymaliśmy wyniki przeprowadzonego 3 listopada I Ogólnopolskiego Konkursu MEDITEST o budowie, funkcjonowaniu organizmu człowieka oraz współczesnych zagrożeniach jego zdrowia.
W konkursie uczestniczyło 15 uczniów (ISP i Gimnazjum). Siedmiu z nich osiągnęło wynik lepszy od średniej województwa zachodniopomorskiego. Są to:
Rozstrzygnięty został również Międzyszkolny Konkurs Plastyczny pt. „Papierosom mówię NIE” zorganizowany przez SP6. Jakub Osiak uczeń kl IV b zdobył II miejsce.
I miejsce Oliwia Szuper uczennica kl V b SP nr 7 | II miejsce Michał Karolewski uczeń kl V b SP nr 6 |
III miejsce Maciej Kordowski uczeń kl V a ISP i Katarzyna Kania uczennica kl IV a ISP | |
I miejsce Emilia Muciek kl. I d Gimnazjum nr 2 | II miejsce Karolina Cerk kl. I a Gimnazjum nr 2 | III miejsce Daria Ruszkowska kl. II a Gimnazjum nr 1 |
Wyróżnieni uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe.
Uczniom biorącym udział w naszym konkursie i nauczycielom opiekunom serdecznie dziękujemy.
Tegoroczny „Dzień Bez Papierosa” przypadł 3 listopada. Gazetka w holu szkoły skłania do refleksji nad koniecznością dokonywania właściwych wyborów.
Chętni uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie wiedzy na temat zdrowia i jego ochrony organizowanym przez Ogólnopolskie Centrum Edukacji.
Jak co roku rozpoczęliśmy działalność udziałem w akcji „ Sprzątanie Świata – Polska 2011”pod hasłem „ Lasy to życie – chrońmy je”. 16 września uczniowie klas IV ISP i I Gimnazjum sprzątali teren wokół szkoły, osiedle przy ul. Koszalińskiej i park przy ul. Kołobrzeskiej.
Kontynuujemy działania z roku ubiegłego zmierzające do poszerzenia naszej wiedzy na temat polskich lasów.
Najcenniejsze pierwotne obszary leśne nazywamy puszczami.
Informacje o ich położeniu , florze faunie oraz związanych z nimi wydarzeniach historycznych były tematem plakatów wykonanych w ramach Październikowych Dni Ochrony Przyrody (kliknij aby powiększyć).
Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2011 Międzynarodowym Rokiem Lasów.
Tegoroczny Dzień Ziemi obchodzono pod hasłem „Las całkiem blisko nas”. Uczniowie naszej szkoły poszerzali wiedzę o florze polskich lasów wykonując opis jednego gatunku rośliny runa lub podszytu. Z wykonanych prac powstała wystawa, która uświadomiła uczniom i gościom naszej szkoły piękno i bogactwo polskich lasów.
Wielu z nas żyje w przyjaźni ze zwierzętami. Mamy w domach psy , koty i inne często egzotyczne gatunki.
Naszych pupili zaprezentowaliśmy na wystawie fotograficznej pt Nasi „czworonożni” przyjaciele.
W ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia chętni uczniowie naszej szkoły przygotowali informacje o wybitnych naukowcach , których odkrycia z dziedziny medycyny, fizyki, chemii oraz wynalazki techniczne przyczyniają się do diagnozowania i leczenia groźnych chorób. Umożliwiają one podejmowanie działań profilaktycznych w celu poprawy zdrowia człowieka.
Najciekawsze prace zaprezentowane zostały na wystawie w holu szkoły.