Innowacja pedagogiczna - język niemiecki

Innowacja pedagogiczna

 

Temat innowacji

 

„Gry i zabawy z językiem niemieckim w klasach I –  VI”

 

Czas trwania projektu

 

02.09.2021 - 25.06.2022

 

Wprowadzający innowację

mgr Elżbieta  Sobolewska

 

Miejsce realizacji

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana III Sobieskiego w Szczecinku ul. Wiatraczna 5, 78-400 Szczecinek

 

Odbiorcy projektu

Innowacja jest adresowana do uczniów klas I, II, III, IV,V,VI szkoły podstawowej i ich rodziców. Istnieje możliwość przedłużenia projektu na kolejne lata.

 

Rodzaj innowacji: metodyczna.

 

Wprowadzenie 

Od września 2019 roku są prowadzone zajęcia innowacyjne z języka niemieckiego

Prowadzenie takiego typu zajęć będzie rezultatem przemyśleń nad ważnością języków we współczesnym świecie, które są nieodzownym elementem wykształcenia przeciętnego człowieka. Umiejętność komunikowania się w obcym języku zapewnia lepszy start zarówno w życiu zawodowym jak i społecznym. My, Polacy, szczególną uwagę powinniśmy poświęcić nauce języka niemieckiego, który jest językiem naszego „zachodniego sąsiada”. Dlatego tak ważne jest podjęcie ciężkiej pracy z uczniem już na pierwszym szczeblu edukacyjnym, na którym to uczeń rozbudza swoje zainteresowanie językiem obcym i potem na wyższych szczeblach edukacyjnych chce je nadal rozwijać.

 Z tego właśnie względu szkoła podstawowa odgrywa bardzo ważną rolę i to właśnie tam rola nauczyciela jest szczególna, gdyż powinna ona polegać nie tylko na przekazywaniu wiedzy ale przede wszystkim na rozbudzaniu zainteresowań poprzez ciekawostki o krajach, w których używa się danego języka, poprzez gry i zabawy językowe, poprzez samo umiłowanie języka obcego przez nauczyciela oraz wreszcie poprzez niekonwencjonalne metody nauczania, które pozwalają uczniom na oderwanie się od zwykłego toku lekcyjnego. Motywacja odgrywa tutaj również ogromną rolę. Pragnę pracując z dziećmi na zajęciach z języka niemieckiego być właśnie takim nauczycielem uczącym, ale i kształtującym młodych ludzi, którzy przecież z biegiem czasu będą podejmować liczne decyzje na podstawie wpojonych im wcześniej wartości. Pragnę zatem zaszczepić w nich wartość jaką niesie ze sobą znajomość języków obcych, pokazać, że nauka może być przyjemnością a nie przykrym obowiązkiem. Młody człowiek opuszczający mury szkoły podstawowej, mający taki obraz przyswajania wiedzy z języka niemieckiego chętnie będzie rozwijał swoje umiejętności w tej dziedzinie na dalszych szczeblach edukacyjnych. Jest to założenie dość ambitne, ale z moich własnych obserwacji jako nauczyciela wiem, że jest ono możliwe do zrealizowania.

Dzięki tym działaniom uczniowie będą mieli większą motywację do nauki języka  niemieckiego, nabiorą pewności siebie. Uczniowie i ich rodzice przekonają się, że nauka języków poszerza horyzonty, jest ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu, poznawania innych kultur i życia innych ludzi.

Innowacja przeprowadzana będzie w klasach I – IV po jednej godzinie tygodniowo.

 

Cele główne:

  • zachęcenie dzieci do aktywności językowej, która rozwija twórczą inicjatywę, pomysłowość i wiarę we własne siły,

  • pobudzanie rozwoju umysłowego i emocjonalnego,

  • doskonalenie sprawności językowych,

  • uczestnictwo rodziców w procesie nauki języków obcych.

 

Cel ogólny: Osłuchanie się z językiem niemieckim, tzw. zanurzenie w języku oraz zainteresowanie nauką języka niemieckiego, kształtowanie postawy otwartości oraz tolerancji kulturowej.

Spodziewane efekty:

 W wyniku realizacji innowacji zakłada się, że uczniowie kończący pierwszy etap edukacyjny w zakresie nauki języka niemieckiego powinni cechować się następującymi umiejętnościami i wiedzą: • mieć świadomość istnienia różnych kultur, języków i narodowości,

• rozumieć i potrafić sformułować prostą wypowiedź umożliwiającą nawiązanie kontaktu, udzielenie i zdobywanie informacji, wyrażenie w prosty sposób opinii, uczuć i życzeń przy wykorzystaniu znanych struktur, gestów i mimiki,

• potrafić zastosować różne umiejętności językowe w praktyce: śpiewać piosenki, recytować poznane wierszyki i rymowanki,

• potrafić pracować indywidualnie, w parach, w grupie rówieśniczej,

 • znać i stosować odpowiednie do wieku techniki samodzielnego uczenia się,

• potrafić sięgać do różnych źródeł informacji,

 • być otwartymi na inność. Ewaluacja

 

W czasie zabaw z językiem niemieckim realizowane będą następujące zakresy tematyczne:

• ja oraz inne osoby wokół mnie – moi koledzy z klasy i przyjaciele (cechy, wygląd, liczby, zainteresowania, hobby),

• moja rodzina,

 • szkoła (moja klasa, nazwy przyborów szkolnych, nazwy przedmiotów w klasie, czynności wykonywane w szkole),

• miejsce, w którym mieszkam (miejscowość, adres, dom, przedmioty w domu, mój pokój, kolory, zabawki, gry),

 • sytuacje z życia codziennego w domu (potrawy i napoje, sklep i zakupy, ubrania, codzienne czynności, obowiązki),

 • sytuacje na placu zabaw (gry i zabawy, umiejętności),

• środki transportu,

• środowisko naturalne (rośliny, zwierzęta domowe i w zoo),

• czas (pory dnia, pory roku, miesiące, dni tygodnia, godziny)

• uczucia i upodobania

• wybrane uroczystości, tradycje i święta (urodziny, Mikołajki, Boże Narodzenie, Wielkanoc, karnawał)

 

Ewaluacja

W trakcie prowadzenia innowacji systematycznie będzie prowadzona obserwacja i ocena osiągnięć pracy uczniów. Działania uczniów będą prezentowane na stronie internetowej.

W czasie trwania innowacji ewaluacja będzie polegać głównie na obserwacji zachowania i analizie ustnych wypowiedzi uczestników podczas zajęć, udział w konkursach, zaangażowanie i aktywność w czasie pracy. Kolejnym istotnym elementem ewaluacji będą informacje zwrotne pozyskane od rodziców. Celem ewaluacji będzie monitorowanie stopnia przyswojenia słownictwa, nabywania nowych umiejętności, zainteresowania dzieci, skuteczności stosowanych technik pracy.

Elżbieta Sobolewska