Na przyswojenie mowy wpływa wiele czynników:
- prawidłowy rozwój psychomotoryczny( w tym sprawność narządów mowy i słuchu),
- ogólny poziom intelektualny,
- zdolności specjalne (uzdolnienia językowe),
- warunki społeczno- wychowawcze
Wybitny polski logopeda- prof. Leon Kaczmarek przedstawił XII przykazań logopedycznych ,w których zawarł praktyczne rady dla osób sprawujących opiekę nad dzieckiem.
XII PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH
Podstawowym środowiskiem kształtowania myślenia i mowy dziecka jest rodzina. Rozwój tych funkcji przebiega tu samorzutnie w związku z różnorakimi sytuacjami dnia powszedniego : ubieraniem, rozbieraniem, myciem, jedzeniem, zabawą, zajęciami domowników itp. Dziecko ma okazję pytać o wszystko na bieżąco i zwykle otrzymuje cierpliwą odpowiedź. Ma to szczególne znaczenie w tzw. wieku pytań i przekory, gdy dziecko zasypuje domowników lawiną pytań, i to pytań łańcuchowych. Tym sposobem wyzwala się mowa sytuacyjna. Czynniki uczuciowe oraz atrakcyjne zdarzenia wzbogacają i dynamizują mowę (np. nowy ubiór czy meble, większe porządki, uroczystości domowe itp.).Wynika stąd wyjątkowa i niezastąpiona rola rodziny. Ale rolę tę nie każda rodzina pełni dobrze. Częstokroć rodzice, a zwłaszcza dziadkowie, sami przyczyniają się do powstawania zaburzeń mowy przez zbytni liberalizm, a nawet naśladowanie dziecięcej wymowy(tzw. spieszczanie) lub – odwrotnie-przez nadmierny rygoryzm, przecenianie możliwości dziecka, popisywanie się nim, ustawiczne wytykanie i poprawianie błędów, które w tym czasie mieszczą się w granicach normy rozwojowej. Jeżeli dziecko zbyt długo pozostaje jedynie w kręgu rodziny, nie nawiązuje kontaktów z szerszym środowiskiem społecznym, może wykształcić się mowa zrozumiała tylko dla domowników. Ci- prawem nawyku- nie dostrzegają narastających nieprawidłowości i są potem bardzo zdziwieni gdy w przedszkolu, a czasem dopiero w szkole, dowiedzą się, że ich dziecko mówi wadliwie.
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest m.in. sprawne działanie narządów mowy. Realizacja każdej głoski wymaga innego układu artykulacyjnego i innej pracy mięśni. Toteż narządy mowy trzeba tak ćwiczyć, jak pianiści ćwiczą sprawność palców.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy. Wiele dzieci (a nawet dorosłych) nie ma wyrobionego czucia położenia języka.
Przykłady ćwiczeń języka:
1.Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego.
2. Dotykanie językiem zębów trzonowych górnych i dolnych.
3. Język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie zębów (ruch okrężny)
4. Mlaskanie czubkiem języka. Mlaskanie środkiem języka.
5.Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
Przykłady ćwiczeń warg:
1.Szerokie otwieranie i zamykanie ust. Wysuwanie warg do przodu(jak przy głosce u), rozchylanie warg(jak przy samogłosce e).
2. Układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną.
3. Dolną wargą zasłonić dolne zęby, górną –górne zęby
4. Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu(parskanie, cmokanie)
Dopiero po wyćwiczeniu narządów artykulacyjnych , po osiągnięciu dostatecznej sprawności ruchowej i czuciowej mamy szansę skorygować wymowę dziecka.
Mówienie jest nierozłącznie związane z oddychaniem. Inny jest sposób oddychania wtedy, gdy milczymy, a inny, gdy mówimy. Podczas spoczynku oddychamy nosem: wdech i wydech są niemal zrównoważone co do długości trwania. Natomiast w czasie mówienia oddychamy przede wszystkim ustami: wdech jest szybki i krótki, wydech długi, powolny. Mówiąc nabieramy tyle powietrza, ile potrzeba do wypowiedzenia wyrazu czy zdania. Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
Przykłady ćwiczeń na rozruszanie przepony:
Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- staruszki: he , he, he
- kobiety: ha, ha, ha
- mężczyzny: ho, ho, ho
- dziewczynki: hi, hi, hi
- chłopca: ha, ha, h
Mowa dziecka wpływa na jego psychiczne i społeczne funkcjonowanie w grupie dziecięcej, na gotowość i dojrzałość szkolną, na sukcesy w nauce czytania i pisania. Jakość mówienia dziecka wpływa na jego samoocenę, sposób wyrażania własnych uczuć oraz odbierania ich ze strony innych. Rodzic musi świadomie i systematycznie obserwować dziecko. Powinien zawsze starannie i zrozumiale mówić do dziecka. Należy często żartować z dzieckiem, uczyć je wyliczanek , prostych piosenek. Szanujmy indywidualność dziecka i uczmy je samodzielności w każdej dziedzinie życia.