Nasi specjaliści

NASI SPECJALIŚCI

  1. PEDAGOG
  2. PSYCHOLOG
  3. LOGOPEDA
  4. REWALIDANT
  5. REHABILITANT
  6. TERAPEUTA PEDAGOGICZNY

 

Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania dziecka
z niepełnosprawnością.

 

Role nauczyciela w procesie nauczania i wychowania:
- wprowadzić uczniów w świat wiedzy naukowej,
- wdrażać do samodzielności,
- wymagać w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji,
- przygotować do aktywnego udziału w życiu społecznym,
- rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania uczniów poprzez szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych,
- kształcić postawy społeczne poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń w współżyciu i współdziałaniu w grupie,
- poznawać otoczenie, nowe osoby, uczyć się siebie, możliwości swojego ciała i nazywać tego, co przeżywa poprzez techniki zabawowe. Zwiększa to znacznie jego poczucie bezpieczeństwa i bardzo zachęca do aktywności,
- nagradzać właściwe postawy gdyż to pozwala uczniom wierzyć, że warto postępować według ustalonych zasad,
- przygotować uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych do integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami,
- rozwijać sprawność językowa uczniów,
- pobudzać ich aktywność myślową, emocjonalną i ruchową oraz uczestnictwo w sferze kultury i mediów,
- wykorzystywać aktywizujące metody pracy, gry dramowe, gry dydaktyczne, prezentację dzieł sztuki, projekcję, wycieczki. Uczniowie uczą się poprawnego i spójnego wyrażania własnego punktu widzenia, korzystania z różnorodnych źródeł informacji oraz bycia świadomym odbiorcą kultury,
- komunikacja (językowa, pozawerbalna) jako podstawowy instrument porozumiewania się,
- stwarzać osobom niepełnosprawnym możliwość pełnego lub częściowego włączania się do normalnego życia,
- przygotować do godnego życia w otwartej społeczności oraz aktywnego zajmowania różnorakich społecznych ról rodzinnych, zawodowych i kulturalnych,
- pomagać w budowie pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajać poczucie bezpieczeństwa,
- uczyć sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych, oraz kontrolowanie zachowań,
- tworzyć okazję do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów,
- wspierać i wspomagać w obszarze odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
- zamiast krytyki, osądzania, kary zauważać: potrzeby dziecka, trudności, kłopoty, chwilowe wysiłki dziecka i wskazanie sposobu radzenia sobie z trudnościami,
- korygować nie adekwatne wyobrażenia i pojęcia, postaw, obrazu samego siebie,
- kształtować cechy osobowości i charakteru,
- kształtować właściwą postawę jednostek niepełnosprawnych wobec siebie i innych ludzi,
- organizować, otaczające jednostki niepełnosprawne, środowisko społeczne i rówieśnicze, tj. nastawiać pozytywnie szerokie kręgi do nich i ich kształcenia specjalnego,
- aktywnie włączyć jednostki niepełnosprawne w życie gospodarcze, społeczne i kulturalne kraju,
- umożliwiać uczniom niepełnosprawnym częstych, pozaszkolnych kontaktów z rówieśnikami pełnosprawnymi,
- stwarzać dzieciom trudne sytuacje zadaniowe, a nie chronić ich przed nimi,
- kształtować pozytywne postawy wobec Braille’a u uczniów niewidomych,
- stworzenie wokół uczniów nie widomych atmosfery pracy, spokoju, serdeczności i wzajemnego zaufania,
- umożliwiać dzieciom głuchym kontakty z dziećmi słyszącymi,
- umiejętność kierowania uczniami w rozwoju ich pozytywnego spojrzenia na siebie,
- motywować uczniów do pracy,
- wyuczyć umiejętności w zakresie czynności życia codziennego,
- przygotować uczniów do dalszej nauki szkolnej,
- nauczania umiejętności radzenia sobie w prostych sytuacjach życiowych,
- zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem, domem rodzinnym i szkołą.

1) Zenon Gajdzica – Podręcznik w procesie kształcenia uczniów uczniów lekkim upośledzeniem umysłowym.
2) Alicja Olszak – Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych.
3) J. Sowa – Pedagogika specjalna w zarysie)

 

 

 

ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE

 

 

W NASZEJ SZKOLE PROWADZONE SĄ :

  1. ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO- WYRÓWNAWCZE
  2. ZAJECIA REWALIDACYJNE
  3. ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENACYJNE
  4. ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
  5. ZAJĘCIA REHABILITACJI RUCHOWEJ
  6. GIMNASTYKA KOREKCYJNA
  7. ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO- SPOŁECZNE

 

 

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE

       W naszej szkole zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane są dla uczniów mających trudności w nauce, najczęściej w zakresie języka polskiego i matematyki a także z języka obcego. Uczęszczają na nie również uczniowie posiadający opinię PPP. Na zajęciach uczniowie mają zagwarantowaną możliwość  wyrównania braków  w zakresie dydaktyki.

         Pierwsze szkolne kłopoty dziecka wynikają bardzo często z trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Aby je przezwyciężyć trzeba poznać przyczyny i znaleźć środki zaradcze. Nauka czytania, pisania i liczenia jest czynnością długotrwałą, przy tym skomplikowaną oraz wymagającą pełnej mobilizacji sił dziecka, a także dużego zaangażowania w pracę.  Wczesne wykrycie i wyrównanie zaburzeń, może skutecznie przeszkodzić ukształtowaniu się niewłaściwych postaw z powodu braku powodzenia w nauce.

          W klasach I-III prowadzone są zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci.  Potrzeba tworzenia takich zajęć podyktowana jest specyfiką szkoły, w której istnieją oddziały integracyjne. Zajęcia te przewidziane są dla uczniów przejawiających się trudnościami w nauce oraz dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Głównym celem na etapie edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Nabywanie umiejętności czytania, pisania i liczenia.

Cele szczegółowe:

  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych;
  • rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie motywacji do nauki, systematyczności i wytrwałości w nauce;
  • kształcenie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy;
  • doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wyniki w nauce, nie poddawanie się niepowodzeniom, radzenie sobie z trudnościami;
  • dostosowanie wymagań  do możliwości dziecka;
  • stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i życzliwości;
  • stosowanie atrakcyjnych metod i form pracy.

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzone są również na pozostałych etapach edukacyjnych z języka polskiego i matematyki.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • kształcenie sprawności mówienia zgodnie z intencją,
  • doskonalenie umiejętności pisania zgodnie z poleceniem,
  • wykorzystanie umiejętności czytania, mówienia i pisania w praktyce
  • ćwiczenie sprawności językowej i ortograficznej
  • ćwiczenie estetyki pisma
  • praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
  • rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
  • rozwijanie sprawności rachunkowej,
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
  • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędnie  wykonanych zadań
  • wdrażanie do samokształcenia i samokontroli.

 

  WSKAZANIA DLA RODZICÓW:

 

  • Starać się zrozumieć możliwości i ograniczenia dziecka oraz fakt, że potrzebuje      ono    pomocy           
  • Wzmacniać poczucie wartości dziecka, koncentrując się na jego mocnych stronach
  • Rozwijać systematycznie zainteresowania dziecka
  • Zapewnić codzienną zabawę, ruch na świeżym powietrzu
  • Wzmacniać i nagradzać
  • Nie porównywać dziecka z innymi rówieśnikami
  • Zachęcać do systematycznego czytania ulubionych książek i czasopism
  • Dbać o to, aby wykonywało zalecenia nauczyciela oraz terapeuty
  • Wdrażać do systematycznej pracy, obowiązkowości oraz samodzielności
  • Nie wyręczać dziecka w odrabianiu prac domowych

 

Przygotowała:

mgr Barbara Socha

n-l  edukacji wczesnoszkolnej

 

 

 

Obraz znaleziony dla: zajêcia rewalidacyjne

 

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

 

               Planowanie zajęć rewalidacyjnych

Zajęcia rewalidacyjne planujemy tylko dla Ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia. Dokonuje tego zespół Nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole z Uczniem, który ma wskazanie PPP do pracy z takim orzeczeniem. Przewodniczącym zespołu jest Wychowawca klasy. Dokumentem, w którym potwierdzamy zaplanowanie zajęć rewalidacyjnych, jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne dla każdego Ucznia niepełnosprawnego, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Te zajęcia  obok obowiązkowych zajęć edukacyjnych należy uwzględnić w procesie kształcenia w szkolnym planie nauczania.

 

Rodzaj niepełnosprawności uprawniający do udziału w zajęciach rewalidacyjnych

Zajęcia rewalidacyjne przewidziane są dla Ucznia niepełnosprawnego, w tym:

  • niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim,
  • niepełnosprawnego ruchowo, w tym:
    • z afazją,
    • niewidomego i słabowidzącego,
    • niesłyszącego i słabosłyszącego,
  • z autyzmem, w tym:
    • z zespołem Aspergera,
    • z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 

 

Uczeń niepełnosprawny posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które na wniosek Rodziców czy prawnych Opiekunów zostało wydane przez zespół orzekający, który działa w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej poradni.

 

Wymiar zajęć rewalidacyjnych

Zajęcia rewalidacyjne na danym etapie edukacyjnym zostały określone do realizacji w minimalnej liczbie godzin:

  • 190 godz. dla szkół podstawowych, gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych,
  • 180 godz. dla liceów ogólnokształcących,
  • 240 godz. dla techników.

Ale przy zastrzeżeniu, że tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla Ucznia wynosi 2 godziny (we wszystkich typach szkół).

 

Program zajęć rewalidacyjnych jest zależny od rodzaju niepełnosprawności

W zależności od rodzaju niepełnosprawności zajęcia rewalidacyjne najczęściej dotyczą:

  • korekcji wad postawy,
  • korygowania wad wymowy,
  • nauki orientacji przestrzennej i poruszania,
  • nauki alternatywnych metod komunikacji, w tym:
    • języka migowego
    • makaton
  • innych form rewalidacji, które wynikają z indywidualnego program, np.:
    • muzykoterapia,
    • dogoterapia,
    • terapia zajęciowa,
    • kinezyterapia,
    • hipoterapia.

Zajęcia mają indywidualny charakter

Rodzaj zajęć rewalidacyjnych i ich forma muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym Ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych. Dlatego obowiązek ich zaplanowanie należy do zadań w/w zespołu na terenie szkoły.

Zajęcia rewalidacyjne mogą być indywidualne lub zespołowe – te wskazania powinny być zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu powinny być również wskazane rodzaje zajęć rewalidacyjnych, w jakich udział powinien brać Uczeń.

Podstawa prawna:

 

Przygotowała:

mgr Paulina Mycyk

n-l edukacji wczesnoszkolnej

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENACYJNE

Zajęcia kompensacyjne w szkole to kształcenie i doskonalenie takich podstawowych czynności jak: pisanie, czytanie, liczenie. Prócz tego ćwiczenia wykonywane przez dzieci dotyczą też rozwoju zaburzonych lub upośledzonych funkcji psychomotorycznych.

Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego typu zajęciach, gdyż ich uwagę przyciąga głównie ich ciekawa i atrakcyjna forma. Są to najczęściej ćwiczenia z wykorzystywaniem bardzo rozmaitych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu dziecko dużo szybciej i łatwiej przyswaja pewne wiadomości. Odtwarzanie wymaganych czynności także nie sprawia mu większych trudności. To co ważne to także fakt iż często zajęcia kompensacyjne są organizowane tylko dla jednego czy dwójki dzieci. Niekiedy jest tak, że wyniki indywidualnej pracy z dzieckiem z pewnymi deficytami, daje dużo więcej pozytywnych efektów niż zajęcia grupowe.

Zajęcia kompensacyjne dla dzieci szkolnych czy przedszkolnych, odbywają się poza godzinami lekcyjnymi. Są na nie wyznaczone specjalne dni w tygodniu – najczęściej są to dwa dni w tygodniu. Nigdy jednak nie odbywają się one pod rząd tylko w odstępie kilku dniu.

W niektórych przypadkach zajęcia kompensacyjne są łączone z innym ich rodzajem. Mówi się wówczas że dziecko zostaje skierowane na zajęcia kompensacyjno- wyrównawcze. Tego typu zajęcia kierowane są głównie do dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia tego typu przypominają charakterem, przedłużenie tych przedmiotów i tych umiejętności szkolnych, z którymi dziecko sobie wyraźnie nie radzi. Dzięki nim uczeń nie tylko pokonuje trudności w nauce ale także ma szansę na pozbycie się problemów z pełną adaptacją do środowiska rówieśniczego. W zajęciach tego typu bierze zazwyczaj udział kilkoro dzieci, o takich samych lub bardzo podobnych trudnościach. Odbywają się one również poza godzinami lekcyjnymi. Prowadzone są jednak przez nauczyciela, który dodatkowo przechodzi specjalistyczne szkolenie by mógł również służyć jako terapeuta.

Więcej informacji  https://sp5.szczecinek.pl/terapeuci-pedagogiczni,130

Przygotowała :

mgr Kinga Pańczyk- Sidorczuk

n-l edukacji wczesnoszkolnej

 

 

 

Dopasowanie obrazu  

   ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

                W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzone są w naszej szkole zajęcia logopedyczne. Opieką logopedyczną objęci są uczniowie posiadający opinię,  orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dzieci wyłonione podczas przesiewowych badań logopedycznych(wykonanych w naszej placówce).

Uczniowie uczestniczą w zajęciach logopedycznych indywidualnie lub grupowo. Zajęcia trwają 60 minut.

Zajęcia logopedyczne obejmują:

- usuwanie zaburzeń mowy

- przywracanie mowy w przypadku jej utraty

- nauczanie mowy, która się nie wykształciła

- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy

- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej

- likwidację przyczyn i skutków zaburzeń mowy do których zalicza się zarówno psychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy

Elementami terapii logopedycznej są:

- ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych

- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne

- ćwiczenia w rozumieniu i nadawaniu mowy

- ćwiczenia słuchu fonematycznego.
 

Mowa jest w naszym życiu niezbędnym elementem, a problemy z mową powodują szereg problemów w komunikacji co ma niebagatelne znaczenie dla naszego funkcjonowania w społeczeństwie- od grupy przedszkolnej i klasy w szkole w przypadku dzieci, po grupę rówieśniczą u nastolatków.

Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający go świat; dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.

Więcej informacji https://sp5.szczecinek.pl/logopeda,267

Przygotowała:

mgr Sylwia Solarska

logopeda

 

 

                       https://sp5.szczecinek.pl/assets/foto/upload/SAVE_20191017_153044GNRgsMZ3mVx9HhQO.jpg

ZAJĘCIA REHABILITACJI RUCHOWEJ

W naszej szkole prowadzone są zajęcia z indywidualnej rehabilitacji ruchowej. Objęci są nimi uczniowie posiadający orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej. Ćwiczenia dostosowane są do  jednostki chorobowej ucznia.
Celem rehabilitacji jest prowadzenie specjalistycznych ćwiczeń, które zapobiegają pogłębianiu dysfunkcji występujących u danego dziecka.

Więcej informacji https://sp5.szczecinek.pl/rehabilitacja,269

 

 

https://sp5.szczecinek.pl/assets/foto/upload/1RlSx1Z8MkejB9i76.jpg

GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Na terenie placówki dla uczniów szkoły prowadzona jest gimnastyka korekcyjna a dokładnie korekcja wad postawy. Zajęcia prowadzone są na sali gimnastycznej wyposażonej w różnorodny sprzęt, a ich celem jest nie tylko korekcja zaistniałych wad postawy, ale również kształtowanie u dzieci nawyku prawidłowej postawy i zachęcanie do podejmowania aktywności fizycznej, która służy zdrowiu i dostarcza wiele radości. Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do zaistniałej wady i możliwości dziecka.

Więcej informacji https://sp5.szczecinek.pl/korekcja-wad-postawy

 

 

 

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE
EMOCJONALNO- SPOŁECZNE 

 


Rozwój emocjonalny i społeczny podlega procesom uczenia się między innymi przez naśladownictwo, identyfikację i trening,  co jest możliwe do zastosowania w szkole poprzez udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.

 

Zajęcia te, to wzmocnienie oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do uczniów, którzy z różnych przyczyn - osobowościowych, rozwojowych, środowiskowych - mają problemy w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych, co przekłada się na poziom sukcesu osobistego, obraz samego siebie, prawdopodobieństwo występowania nieakceptowanych społecznie zachowań.

Prowadzący zajęcia dokonuje wyboru tych umiejętności i zdolności, które wynikają z rozpoznanych potrzeb uczestników w odniesieniu do sfery emocjonalno-społecznej. Należą do nich m.in:

  • samodzielność,
  • samoświadomość – budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby (mocne i słabe strony, akceptacja swojej indywidualności, odrębności, tożsamości), zainteresowań, hobby,
  • motywacja wewnętrzna,
  • rozpoznawanie emocji/uczuć własnych i innych osób, identyfikowanie emocji wywołanych sytuacją, pragnieniem,
  • samoregulacja – panowanie nad emocjami, wyrażanie emocji/uczuć w sposób akceptowany społecznie,
  • komunikowanie emocji,
  • rozładowywanie emocji,
  • przestrzeganie norm i obowiązujących zasad,
  • samokontrola, ocena własnego zachowania (przyczyn, skutków), praca nad sobą,  odpowiedzialność,
  • rozumienie zachowań/sytuacji społecznych, przyjmowanie perspektywy innych, przewidywanie zachowania innej osoby,
  • rozpoznawanie zachowań asertywnych,
  • rozumienie komunikacji, efektywne komunikowanie się i nawiązywanie pozytywnych relacji, kultury osobistej, manier, wyrażanie szacunku,
  • empatia, cierpliwość, myślenie o innych, słuchanie innych,
  • podtrzymywanie przyjaźni,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • rozwiązywanie konfliktów/problemów, podejmowanie wyborów,
  • skuteczne współdziałanie w zespole, funkcjonowanie w grupie,
  • praca na rzecz innych, niesienie pomocy, udzielanie i wzywanie pomocy.

W naszej placówce zajęcia prowadzą: pedagog, psycholog i nauczyciele specjaliści.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone są indywidualnie oraz w małych grupach.

 

Przygotowała:

mgr Monika Pac-Stasik

pedagog